Spadają globalne wpływy ze sprzedaży tabletów

Wartość sprzedaży markowych urządzeń skurczyła się w 2015 roku aż o jedną piątą, bo ich średnia cena po raz pierwszy spadła poniżej 400 dol.

Publikacja: 18.01.2016 21:00

Tak szacuje firma badawcza ABI Research. Według jej wyliczeń w ubiegłym roku na światowym rynku udało się sprzedać markowe elektroniczne tabliczki o łącznej wartości 55 mld dol. Jeszcze rok wcześniej było to 68 mld dol.

W tym roku wpływy ze sprzedaży tabletów mają pozostać stabilne mimo tego, że średnia cena tych urządzeń spadła w ubiegłym roku poniżej 400 dol.

Na topie będą modele średniej wielkości

Wbrew szacunkom firmy doradczej PwC (patrz: wykres) ABI Research oczekuje, że liczba tabletów używanych na świecie w tym roku skurczy się.

– Na większości rozwiniętych rynków te będące już w użyciu zużyją się szybciej niż ich właściciele kupią sobie nowe – komentuje Jeff Orr, dyrektor badań w ABI Reseach. Rosnąć będzie też odsetek urządzeń, które będą trafiać na rynki rozwijające się.

W ubiegłym roku na dojrzałe rynki trafiło 65 proc. wszystkich tabletów, rok wcześniej było to 68 proc. W 2020 roku według ABI Research globalnie sprzeda się 156 mln tabletów. To oznacza, że wolumen ich sprzedaży będzie do tego czasu rósł średniorocznie już tylko o 3 proc.

Konkurencyjna dla ABI Research, firma IDC, nie podała na razie swoich szacunków dla tabletowego rynku w ubiegłym roku. Już pod koniec ubiegłego roku zapowiedziała jednak, że prognozuje, iż w całym 2015 r. uda się sprzedać na świecie 211,3 mln tych urządzeń, a to o 8,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Rosnąć będą w tej grupie zwłaszcza tablety z dołączanymi klawiaturami.

IDC prognozuje także, że w puli sprzedawanych tabletów rosnąć będzie do 2019 r. zwłaszcza udział tabletów o przekątnej ekranu między 9 a 13 cali – w 2015 roku wyniesie 41,9 proc. wszystkich, a w 2019 r. sięgnie już 55,1 proc. Zdecydowanie skurczy się natomiast udział tabletów o małych ekranach. W tym roku będą stanowiły 57,7 proc. wszystkich sprzedanych, a za cztery lata 43 proc.

ABI szacuje, że wśród markowych elektronicznych tabliczek w ubiegłym roku najlepiej sprzedawały się te o przekątnej ekranu 7–8,9 cala, a 10-calowe i większe odpowiadały za 23 proc. sprzedaży.

– Pojawienie się na rynku urządzeń o przekątnej 12 cali i większej nie będzie jednak oznaczało powrotu trendu na zakup tabletu o większej przekątnej. Ceny urządzeń 7- i 8-calowych pozostają korzystne i będą one najatrakcyjniejszym celem zakupowym w przewidywalnej przyszłości – konkluduje Jeff Orr.

Połowa internautów ma tablet

Polskiego rynku tabletów w całym 2015 r. IDC na razie jeszcze nie podsumowało. Prognozy mówiły o spadku w porównaniu z liczbą urządzeń sprzedanych w 2014 roku. 2014 r. w ogóle był pierwszym rokiem spadków na tym rynku w Polsce (do tego czasu rocznie sprzedawało się na naszym rynku ok. 2 mln elektronicznych tabliczek rocznie).

Z opublikowanych niedawno badań domu mediowego MEC wynikało, że prawie połowa polskich internautów deklaruje, iż już dzisiaj łączy się z internetem przez tablet. Jeśli weźmie się pod uwagę, że według badania NetTrack w Polsce mamy ponad 23 mln internautów, z tabletu korzystałoby ponad 10 mln ludzi.

Tymczasem według prognoz PwC liczba urządzeń będących tu w użyciu dopiero w tym roku powinna wzrosnąć do 7 mln z 5 mln używanych już w ubiegłym.

Do 2019 r. tabletów powinno być w Polsce 14 mln, czyli przynajmniej jeden powinien mieć wtedy więcej niż co trzeci Polak. To oznaczałoby, że byłyby u nas bardziej popularne niż globalnie. Na świecie bowiem byłoby ich wtedy według PwC ponad 1,4 mld, czyli używałby tabletu co czwarty człowiek (obecnie robi to mniej więcej co dziesiąty).

Narzędzie do gier

Choć tablety jako urządzenia, na które popyt zdecydowanie osłabł, nie są w tym roku wymieniane wśród rozwiązań, które zmienią rynek, to w swoich prognozach Deloitte wskazuje, że mają pewien ciekawy potencjał.

Otóż wraz z komórkami jeszcze bardziej urosną w siłę jako platformy do grania w gry wideo.

– W 2016 roku urządzenia mobilne (smartfony i tablety) staną się przewodnią platformą do gier pod względem przychodów. Wyniosą one 35 mld dol., czyli o 20 proc. więcej niż w 2015 roku – podano.

Jak uzupełniają analitycy, jest to wielkość zbliżona do wartości rynku gier komputerowych (32 mld dol.) oraz na konsole (28 mld dol.).

Tak szacuje firma badawcza ABI Research. Według jej wyliczeń w ubiegłym roku na światowym rynku udało się sprzedać markowe elektroniczne tabliczki o łącznej wartości 55 mld dol. Jeszcze rok wcześniej było to 68 mld dol.

W tym roku wpływy ze sprzedaży tabletów mają pozostać stabilne mimo tego, że średnia cena tych urządzeń spadła w ubiegłym roku poniżej 400 dol.

Pozostało 91% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie