Rusza kampania dziennikarzy i wydawców na rzecz wprowadzenia dyrektywy DMS

Izba Wydawców Prasy, Stowarzyszenie Dziennikarzy i Wydawców Repropol oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS informują, że łączą siły w walce na rzecz uczciwego wynagrodzenia dziennikarzy za wykorzystywanie ich pracy przez cyfrowych gigantów.

Publikacja: 01.06.2023 09:19

Rusza kampania dziennikarzy i wydawców na rzecz wprowadzenia dyrektywy DMS

Foto: mat. prasowe

zew

„Poprzez akcję nauczciwychwarunkach.pl chcemy pokazać, że jako reprezentanci środowiska oraz przedstawiciele ludzi mediów odpowiedzialni za przyszłość zawodu wydawcy i dziennikarza, nie zgadzamy się na wykorzystywanie naszej pracy przez internetowych gigantów na warunkach nieuwzględniających uczciwego wynagrodzenia za naszą pracę” - oświadczyli organizatorzy.

W apelu do ludzi mediów dodali, że sytuację można zmienić poprzez „wprowadzenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy ws. praw autorskich i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym (DSM), co jest obowiązkiem polskiego parlamentu i rządu”.

„Dyrektywa o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym (DSM) zapewnia podstawę prawną do transparentnych warunków podziału zysków, które platformy cyfrowe osiągają dzięki naszej pracy” - podkreślili organizatorzy akcji. Wyrazili ubolewanie, że polski rząd zwleka z wprowadzeniem dyrektywy od kilku lat, „pomimo grożących za to kar”, które zapłacą podatnicy.

Biorąc pod uwagę fakt, że platformy cyfrowe zarabiają dzięki tworzonym przez nas treściom, transparentny podział zysków to uczciwe warunki.

Organizatorzy akcji

„Dyrektywa DSM (od „digital single market”) to prawo, na podstawie którego wydawcom i dziennikarzom przysługiwać będzie wynagrodzenie za wykorzystywanie ich publikacji prasowych online na platformach cyfrowych (takich jak np. Google czy Facebook) przez okres dwóch lat od momentu publikacji danego materiału" - podali.

Organizatorzy akcji zaznaczyli, że dyrektywa przyznaje wydawcom prasy prawo pokrewne, z którego od dawna korzystają inni producenci (filmu, muzyki, gier komputerowych itd.). „Zapewni to wydawcom zwrot części nakładów poniesionych na wytworzenie i publikację treści prasowych, wzmocni sytuację ekonomiczną wydawców, przyczyniając się do utrzymania miejsc pracy dziennikarzy” - ocenili twórcy akcji. „Biorąc pod uwagę fakt, że platformy cyfrowe zarabiają dzięki tworzonym przez nas treściom, transparentny podział zysków to uczciwe warunki” - dodali.

Izba Wydawców Prasy, SDiW Repropol i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS zaapelowały o włączenie się do akcji. „Musimy solidarnie upomnieć się o nasze prawa” - oświadczyli organizatorzy akcji.

„Poprzez akcję nauczciwychwarunkach.pl chcemy pokazać, że jako reprezentanci środowiska oraz przedstawiciele ludzi mediów odpowiedzialni za przyszłość zawodu wydawcy i dziennikarza, nie zgadzamy się na wykorzystywanie naszej pracy przez internetowych gigantów na warunkach nieuwzględniających uczciwego wynagrodzenia za naszą pracę” - oświadczyli organizatorzy.

W apelu do ludzi mediów dodali, że sytuację można zmienić poprzez „wprowadzenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy ws. praw autorskich i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym (DSM), co jest obowiązkiem polskiego parlamentu i rządu”.

Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Jak powstają zdjęcia, które przechodzą do historii?
Kraj
Polscy seniorzy: czują się młodziej niż wskazuje metryka, chętnie korzystają z Internetu i boją się biedy, wykluczenia i niedołężności
Kraj
Ruszył nabór wniosków o świadczenia z programu Aktywny rodzic.
Kraj
Kongres miejsc pamięci jenieckiej: dziedzictwo i strategie dla przyszłości
Materiał Promocyjny
Dylematy ekologiczne
Kraj
Poznaliśmy laureatów konkursu Dobry Wzór 2024