Sklepy walczą o szkolne wydatki rodziców, nie tylko na zeszyty. Rozgrywka o ponad 5 mld zł

Zakupy związane z początkiem nowego roku nauki są dla handlu okazją do dodatkowych przychodów. Dlatego firmy solidnie się do niego szykują. Przygotowują nie tylko zeszyty czy długopisy, ale także odzież i elektronikę.

Publikacja: 19.08.2024 04:30

Sklepy walczą o szkolne wydatki rodziców, nie tylko na zeszyty. Rozgrywka o ponad 5 mld zł

Foto: Adobe Stock

W minionym roku szkolnym do przedszkoli chodziło 1,5 mln dzieci, szkół podstawowych ponad 3,5 mln, a średnich niemal 1,7 mln – wynika z danych GUS. Większość z nich będzie potrzebować nie tylko zeszytów i artykułów piśmiennych, ale również ubrań, butów i wielu innych produktów. Nic wiec dziwnego, że hipermarkety ofertę pod hasłem powrotu do szkoły promują niemal przez całe wakacje. W innych sklepach pojawia się ona teraz, ponieważ sezon wchodzi w kluczowy moment. Szacuje się, że tylko na artykuły papiernicze i podręczniki rodzice wydadzą przynajmniej 5 mld zł.

Tomasz Sitarski

Wyprawka szkolna od państwa wystarczy tylko co ósmej rodzinie

 – Przygotowania do rozpoczęcia roku szkolnego to intensywny czas nie tylko dla rodziców i ich pociech, ale także nauczycieli oraz przedsiębiorców – mówi dr Krzysztof Kuźmicz z Katedry Nauk Społecznych w Akademii Leona Koźmińskiego. – Odpowiedzialność za rozwój i realizację potrzeb edukacyjnych dzieci w dużej mierze spoczywa na rodzicach, którzy starają się zapewnić optymalne środowisko społeczne oraz niezbędną infrastrukturę dydaktyczną, by wspierać podopiecznych w realizacji celów edukacyjnych i osiąganiu sukcesów szkolnych – dodaje.

Rząd co prawda kontynuuje program poprzedników „Dobry start”, w ramach którego każdemu uczniowi przysługuje 300 zł na zakupy szkolne, jednak – jak wynika z badania SW Research dla Empiku – tylko 13 proc. rodziców zamknie swoje wydatki w tej sumie.

35 proc. wyda 300–500 zł, a 30 proc. nawet do 700 zł na dziecko. Co piąty wyda około 1 tys. zł lub nawet więcej, co pokazuje, jak poważne wydatki dokonywane są w tym czasie.

Według badania CBOS z października 2023 roku wydatki na wyprawkę szkolną są jednymi z najwyższych w budżecie domowym w tym okresie. W przypadku rodzin z jednym dzieckiem łączne wydatki na wyprawkę szkolną wyniosły na początku ubiegłego roku szkolnego średnio 1,2 tys. zł, dla dwojga uczniów było to średnio 1,8 tys. zł (suma wszystkich wydatków), natomiast w rodzinach z co najmniej trojgiem dzieci średnio wydano ponad 1,9 tys. zł,.

– Zakupy szkolne możemy uznać za elementy procesu inwestowania w kapitał ludzki i rozwój społeczny, a w przypadku społeczeństw wysoko ceniących edukację, właściwe przygotowanie dziecka do szkoły, powoduje poczucie misji, której niewłaściwa realizacja może być odbierana w kategorii występku, a wręcz zaniedbania obowiązków rodzicielskich – mówi dr Krzysztof Kuźmicz.

Trwa wyścig sklepów na szkolne promocje

Nie ulega wątpliwości, że dla handlowców to niesłychanie ważny okres. – To wyjątkowo ważny czas dla rynku podręczników w Polsce. Szczyt sprzedażowy zaczyna się w połowie sierpnia i trwa do końca września. W ostatnich latach obserwujemy, że okres ten staje się coraz krótszy, przesuwając się coraz bardziej na wrzesień – mówi Marcin Gruszka, regionalny dyrektor komunikacji w Allegro.

Dodaje, że w segmencie przedszkolnym na Allegro dominują pakiety edukacyjne, w skład których wchodzą różnorodne karty pracy, przybory plastyczne czy zeszyty. W szkołach podstawowych największą sprzedaż notują podręczniki do religii, które nie są finansowane przez szkoły, oraz te do nauki języków obcych – w ich przypadku rodzice często decydują się na zakup nowych egzemplarzy.

– Największą sprzedaż generują podręczniki do szkół średnich. Obecnie najczęściej kupowane są podręczniki w odświeżonych wersjach, które zostały dostosowane do aktualnych wymogów programowych – wyjaśnia Marcin Gruszka. – Powrót do szkoły często wiąże się z dodatkowymi wydatkami. Mamy szerokie portfolio produktów w atrakcyjnych cenach, a także liczne usługi i programy, które mają pomóc klientom w podejmowaniu decyzji zakupowych – dodaje.

Z badania dla Empiku wynika również, że szczyt sezonu rozpoczyna się teraz i będzie trwać jeszcze do początku września. – Już w połowie lipca widoczny był wzrost sprzedaży artykułów szkolnych i papierniczych, ale podobnie jak w poprzednich latach, szczytu zakupów wyprawkowych spodziewamy się po 15 sierpnia – podkreśla Karol Czupryński, dyrektor handlowy Empiku.

Klienci, wybierając tego rodzaju asortyment, sięgają do oferty zarówno sklepów internetowych, jak i stacjonarnych. Realnie sezon będzie trwał jeszcze niemal przez cały wrzesień, kiedy to uczniowie będą dostawać podczas lekcji wytyczne nauczycieli, jakie kategorie produktów czy pomocy szkolnych będą im potrzebne.

W sieciach handlowych także widać coraz mocniej zaangażowanie w kampanię szkolną, Aldi ofertę tego rodzaju wprowadził 7 sierpnia. Auchan także ma szeroki wybór takich produktów już na półkach.

– Dla wielu rodziców początek roku szkolnego to bardzo trudny moment. Pod koniec wakacji zakup podręczników, zeszytów i przyborów szkolnych jest dużym, dodatkowym obciążeniem domowego budżetu. Mając to na uwadze, zapewniamy szeroki wybór artykułów szkolnych najwyższej jakości w bardzo dobrej cenie, w tym najtańszą wyprawkę szkolną – mówi Hanna Bernatowicz, dyrektor komunikacji Auchan Retail Polska.

Największy wydatek szkolny: laptop dla ucznia

– Jak co roku przygotowaliśmy asortyment szkolny dla wszystkich naszych klientów, od produktów podstawowych na każdą kieszeń po jakościowe produkty znanych i cenionych marek – mówi Beata Szymanowska, dyrektor kategorii w sieci Biedronka.

Po wydatki Polaków na szkołę sięgają także sieci dyskontów przemysłowych jak Pepco. Firma przekonuje, że sięgając po najtańsze produkty, można zamknąć te wydatki w kwocie ledwie 50 zł. – Zdajemy sobie sprawę, że rozpoczęcie roku szkolnego może wiązać się z wieloma emocjami także u rodziców. Zwłaszcza wtedy, gdy przychodzi do skompletowania wyprawki szkolnej. Dlatego wychodzimy naprzeciw wyzwaniom opiekunów, tworząc szeroką i różnorodną ofertę wyposażenia ucznia. Chcemy, aby każdy rodzic mógł łatwo znaleźć coś, co spełni oczekiwania ich dziecka, a równocześnie będzie w niskiej cenie – mówi Agnieszka Jaworska, dyrektor handlowa Pepco Group.

Sezon oznacza zwiększone zakupy również innych kategorii produktów, jak choćby sprzętu elektronicznego. – To ważne wydarzenie w handlowym kalendarzu, akcja sprzedażowa już trwa. I tradycyjnie jest to świetna okazja do skompletowania elektronicznej wyprawki na nadchodzący nowy rok szkolny – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Tym bardziej że przygotowaliśmy atrakcyjne ceny na produkty z hitowych w tym okresie kategorii: segmentu laptopów, komputerów i akcesoriów do nich, jak monitory, kamerki internetowe czy myszki i słuchawki. Dostępne są również produkty do tworzenia ergonomicznych miejsc do nauki, w tym szeroki wybór foteli i biurek – dodaje, podkreślając, że firma ma także propozycje choćby dla wszystkich nauczycieli, którzy jeszcze nie skorzystali z programu „Laptop dla nauczyciela”. 

W minionym roku szkolnym do przedszkoli chodziło 1,5 mln dzieci, szkół podstawowych ponad 3,5 mln, a średnich niemal 1,7 mln – wynika z danych GUS. Większość z nich będzie potrzebować nie tylko zeszytów i artykułów piśmiennych, ale również ubrań, butów i wielu innych produktów. Nic wiec dziwnego, że hipermarkety ofertę pod hasłem powrotu do szkoły promują niemal przez całe wakacje. W innych sklepach pojawia się ona teraz, ponieważ sezon wchodzi w kluczowy moment. Szacuje się, że tylko na artykuły papiernicze i podręczniki rodzice wydadzą przynajmniej 5 mld zł.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Szara strefa tytoniowa w UE rośnie. W Polsce kurczy się, ale to może się zmienić
Handel
Mieli walczyć z Żabką. Teraz mogą zmienić właściciela
Handel
Płatności odroczone dostępne dla firm. Lepsze warunki niż tradycyjne kredyty
Handel
Firmy też mogą już płacić z opóźnieniem za zakupy
Handel
Beko zamyka dwie fabryki AGD w Polsce. Zwolnienia pacowników
Handel
Sieć sklepów z Malezji chce walczyć o Polaków. Co sprzedaje MR.DIY?