Niemieckie sieci handlowe, takie jak Woolworth i Aldi Nord, ekspandują z dużym rozmachem w Polsce. Aldi Nord jest obecny na polskim rynku od lat. Natomiast Woolworth stawia tu dopiero pierwsze kroki. Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa (AHK Polska) podkreśla, że niemieckie sieci handlowe mają znaczący wpływ na mechanizmy i kształt rozwoju rynku detalicznego w Polsce. Do Polski wprowadzane są modele biznesowe, które sprawdziły się wcześniej w Niemczech. Zdaniem AHK Polska i Niemcy mają podobną strukturę społeczną i stają się coraz podobniejsze do siebie.
Pierwsze trzy sklepy Woolworth zamierza otworzyć w bieżącym miesiącu. Podobnie jak w Niemczech, sklepy te będą się mieściły w centrach handlowych. – Rynek polski i niemiecki są podobne, dlatego rozpoczęcie naszej międzynarodowej ekspansji od sąsiedniego kraju, którym jest Polska, wydaje się nam logiczną konsekwencją – tłumaczy dla Deutsche Welle rzeczniczka prasowa firmy Woolworth.
Czytaj więcej
Kolejne sieci wprowadzają systemy elektronicznych etykiet, które połączone z systemem kasowym pozwalają uniknąć pomyłek w wysokości cen. Na ten krok zdecydował się także Lidl i rozwija system takich wyświetlaczy.
Aldi Nord próbował swoich sił nie tylko w Polsce, ale także w Danii, która również graniczy z Niemcami. W ciągu 45 lat na terenie względnie małego Królestwa Duńskiego otworzono aż 188 sklepów tej sieci. W zeszłym roku zdecydowano się jednak na wycofanie z tego kraju. – Po dokładnej analizie Aldi Nord podjął trudną, ale konieczną decyzję strategiczną o opuszczeniu rynku duńskiego – ogłosił Finn Tang, dyrektor generalny Aldi Denmark w grudniu zeszłego roku. Tang tłumaczył, że Aldi musi się skoncentrować na głównych rynkach rozwoju w Europie, którymi są Belgia, Polska i Francja.
Wysoka inflacja to szansa dla tanich sklepów
Wysoka inflacja, która wyniosła w Polsce w kwietniu 14,7 procent prowadzi u konsumenta do unikania drogich zakupów i wzmożonego ograniczenia wydatków. Według AHK wpływ inflacji na spadek konsumpcji w Polsce jest szczególnie widoczny. Gospodarstwa domowe próbują racjonalizować swoje wydatki.