Klienci odpływają z galerii, internet silnie przyciąga

Ruch w porównaniu z czasem sprzed pandemii jest niższy o jedną trzecią. Od kwietnia widać też spadki wobec 2021 roku, a na horyzoncie jesienne ograniczenia związane z Covid-19.

Publikacja: 12.07.2022 21:00

Klienci odpływają z galerii, internet silnie przyciąga

Foto: Bloomberg

Centra handlowe mocno odczuły zmiany w zwyczajach zakupowych wywołanych przez pandemię. Z danych ShopperTrak Index Polska wynika, że o ile widać było stopniowe odbudowywanie się ruchu i był on niewiele, ale jednak wyższy niż w 2021 r., o tyle w połowie kwietnia doszło do przełamania. Od tego momentu ruch w centrach jest niższy nawet niż przed rokiem, gdy obowiązywały restrykcje.

– Spadki ruchu w centrach są faktem, zależnie od sektora mówimy o 25–30 proc. mniejszej frekwencji niż w 2019 r., choć są branże, które mimo to notują wzrost obrotów, jak np. spożywcza i salony optyczne. Generalnie takie zmiany to splot szeregu czynników od ewolucji zwyczajów zakupowych wywołanych także pandemią, rosnącej popularności zakupów internetowych po trudną sytuację makroekonomiczną – mówi Zofia Morbiato, dyrektor generalna Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych. – Przy tak mocno rosnących cenach konsumenci zaczynają oszczędzać na kolejnych kategoriach, spada częstotliwość zakupów – dodaje.

79 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Handel
Chińskie cła na kopaliny z USA, Google pod lupą Pekinu. Kto zyskuje, a kto traci?
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Handel
Znany polski producent zabawek ogłosił upadłość. Bo dzieci jest coraz mniej
Handel
Chiny odpowiadają USA cłami odwetowymi. Biją też w Google
Handel
Cła na Meksyk zawieszone na miesiąc. Meksyk wzmocni ochronę granicy
Handel
Rosja traci swój największy rynek eksportowy. Turcja wybiera Chiny