Zaczyna się gra o unijne miliardy na odbudowę

W czwartek pierwsze poważne negocjacje nad nowym unijnym budżetem i funduszem odbudowy gospodarki po pandemii. Polska będzie bronić korzystnej dla nas propozycji Komisji Europejskiej.

Aktualizacja: 16.06.2020 06:06 Publikacja: 15.06.2020 21:00

Zaczyna się gra o unijne miliardy na odbudowę

Foto: Adobe Stock

Z kwotą 63,8 mld euro, z czego 37,7 mld euro stanowiłyby dotacje, Polska byłaby trzecim beneficjentem unijnego funduszu odbudowy gospodarki po pandemii. Korzystny dla nas projekt pakietu finansowego na najbliższe lata – poza funduszem odbudowy jest w nim jeszcze nowy wieloletni budżet UE na okres 2021–2027 i zmiany w obecnym budżecie do końca 2020 r. – przygotowała Komisja Europejska.

Teraz jednak całość musi zostać zaakceptowana jednomyślnie przez 27 państw członkowskich. Pierwsza okazja do wspólnej dyskusji na ten temat na szczycie UE w najbliższy czwartek i już teraz wiadomo, że to nie będzie ostatnia okazja. – Zarówno Komisja Europejska, jak i przedstawiciele Rady Europejskiej mówią nam, że próba zbudowania kompromisu nastąpi na spotkaniach w lipcu, pod prezydencją niemiecką – mówi „Rzeczpospolitej" Jan Olbrycht, sprawozdawca Parlamentu Europejskiego ds. nowego wieloletniego budżetu UE. Liczba mnoga nie jest przypadkowa, bo spekuluje się już nie o jednym, ale dwóch dodatkowych szczytach na ten temat. – Nie sądzę, żebyśmy doszli do dyskusji o liczbach wcześniej niż w połowie lipca – ocenia nieoficjalnie unijny dyplomata.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Kto zostanie nowym prezydentem? Kto zostanie nowym papieżem? Co się dzieje w USA? Nie przegap najważniejszych wydarzeń z kraju i ze świata!
Gospodarka
Współpraca zbrojeniowa z Francją odpali? Oto, co oferuje Paryż
Gospodarka
Przełomowe innowacje ruszą z kopyta? Eksperci oceniają
Gospodarka
Fed nie zmienił stóp procentowych
Gospodarka
Rosja. Miliony osób żyją poniżej granicy biedy
Gospodarka
Rząd obsypie start-upy pieniędzmi. Chce przełomowych innowacji
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku