Nasze przygotowania są kompleksowe zarówno od strony informatycznej, jak i finansowej, organizacyjnej, obsługi klientów, współpracy z Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej, wojewodami czy bankami. Zapewnimy naszym klientom dostęp do komputera, a także bezpośrednie wsparcie w założeniu profilu na PUE i złożeniu wniosku o 500+ czy rodzinny kapitał opiekuńczy. Wsparcie to będzie dostępne zarówno w naszych placówkach, jak i mobilnych punktach rozlokowanych w urzędach gmin i innych urzędach. Udzielimy klientom również wszystkich wyjaśnień.
Zakład ma już doświadczenie we wsparciu klientów, którzy tego od nas oczekują, wynikające z realizacji Polskiego Bonu Turystycznego czy świadczenia Dobry start 300+. Od 3 stycznia uruchomimy infolinię w sprawach 500+ i rodzinnego kapitału opiekuńczego. Już teraz udzielamy informacji na infolinii ZUS i drogą e-mailową.
Wcześniej ZUS realizował program Dobry start 300+. Jak ocenia pani obsługę tego zadania?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych poradził sobie z nim doskonale, za co jeszcze raz dziękuję naszym pracownikom. Od lipca do listopada br. przyjmowaliśmy wnioski o to świadczenie na rok szkolny 2021/2022. Przyjęliśmy 3,2 mln wniosków dotyczących 4,5 mln dzieci. Wnioski można było składać wyłącznie elektronicznie. Bankowość elektroniczna była najpopularniejszym kanałem wpływu wniosków. Tą drogą Polacy wysłali 62 proc. wniosków. Z kolei na Platformie Usług Elektronicznych złożono aż 29 proc. wniosków, czyli więcej niż przez którykolwiek pojedynczy bank. Nie może to dziwić, ponieważ profil na PUE posiada już ponad 9 mln Polaków.
Dodam, że wypłaciliśmy świadczenia 300+ na łączną kwotę 1,3 mld zł. Aż 99 proc. spraw pozwalało na automatyczną weryfikację. Natomiast kilkadziesiąt tysięcy spraw, które stanowią ten 1 proc. wniosków wymagających analizy człowieka, dotyczyło najczęściej: zdublowanych wniosków, dwóch wniosków na to samo dziecko, potwierdzenia opieki naprzemiennej czy prawa pobytu w Polsce albo potwierdzenia, czy wnioskodawca jest rodzicem dziecka – w tych przypadkach, gdy nie wynikało to z rejestru PESEL, do którego mamy dostęp.
W ostatnim czasie wiele mówi się o rodzinnym kapitale opiekuńczym. To też będzie realizował ZUS?