E-handel i eksport to dobry duet

E-commerce przeżywa prawdziwy boom i choć coraz więcej polskich firm wychodzi dzięki tej formule za granicę, to w porównaniu z firmami z innych krajów dopiero zaczynamy tę przygodę.

Publikacja: 12.05.2021 08:00

Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej, mówiła podczas spotkania w ramach

Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej, mówiła podczas spotkania w ramach PHZ, że w sprzedaży zagranicznej poprzez e-handel jest wiele do poprawy

Foto: phz

E-handlowi w kontekście eksportu poświęcone są spotkania w ramach 7. edycji Programu Handlu Zagranicznego (PHZ), która właśnie się rozpoczęła (odbywa się online). W maju zaplanowano trzy spotkania. Pierwsze odbyło się 10 maja, drugie odbędzie się już 13 maja, a trzecie – 31 maja.

Okiem ekspertów

Na temat e-handlu w formule cross border wypowiadają się eksperci i sami przedsiębiorcy będący praktykami. 10 maja odbyło się spotkanie zatytułowane „E-commerce na rynkach europejskich – okiem ekspertów". Wypowiadali się m.in. przedstawiciele firmy doradczej PwC, Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

Jak wynika z analiz PwC, do 2026 r. średnioroczny wzrost polskiego sektora e-commerce wyniesie 12 proc., a jego wartość brutto osiągnie 162 mld zł. Wśród najszybciej rosnących kategorii wymienia się: zdrowie, urodę oraz produkty spożywcze. Pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe Polaków oraz przyspieszyła rozwój internetowych platform sprzedażowych. W 2020 r. transakcje w sieci osiągnęły 14 proc. udziału całego handlu detalicznego w kraju. W porównaniu z rynkami europejskimi Polska ma wciąż jednak duży potencjał i naprawdę niewiele polskich firm sprzedaje w formule cross border.

– Rozwój eksportu online w Polsce to pole do poprawy. Według ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego Polska jest na piątym od końca miejscu w Europie, jeśli idzie o sprzedaż e-commerce poza granice kraju – wskazała Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. To głos ekspertów, ale jak zwykle podczas spotkań w ramach Programu Handlu Zagranicznego wypowiedzą się i sami zainteresowani, czyli przedsiębiorcy.

Okiem przedsiębiorców

Najbliższe spotkanie nt. eksportowego e-commerce zaplanowano z udziałem przedsiębiorców – praktyków zagranicznej sprzedaży internetowej.

- Na polskim rynku są już przykłady zarówno dużych, jak i małych i średnich polskich firm, które odnoszą sukcesy w e-commerce za granicą. Należą do nich choćby: Grupa AB.pl – notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych lider na rynku dystrybucji sprzętu IT, X-press Couriers – renomowany dostawca usług kurierskich dla sektora e-commerce, Motos.pl – specjalizujący się w sprzedaży akcesoriów samochodowych oraz Domator24.com i Diablochairs.eu – czołowy producent foteli gamingowych i mebli biurowych. Ich przedstawiciele będą naszymi gośćmi na najbliższym spotkaniu - mówi Piotr Jabłoński, dyrektor departamentu finansowania handlu w Banku BNP Paribas.

Przedstawiciele ww. firm podzielą się z innymi przedsiębiorcami swymi doświadczeniami związanymi ze sprzedażą na zagraniczne rynki w formule e-commerce, a są to bogate doświadczenia związane z wieloma rynkami, jak choćby takimi jak: Niemcy, Czechy, Węgry, Słowacja, Rumunia, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Chiny i USA.

Zachęcić do eksportu

Program Handlu Zagranicznego jest realizowany od 2018 r. w trybie dwóch edycji rocznie (wiosennej i jesiennej).

To wspólna proeksportowa inicjatywa pięciu podmiotów, które oferują firmom informacje nt. rynków zagranicznych oraz narzędzia finansowe i ubezpieczeniowe. Głównym organizatorem PHZ jest Bank BNP Paribas, a partnerami: wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet (wcześniej Bisnode), Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) oraz PAIH. „Rzeczpospolita" jest partnerem medialnym.

PHZ ma na celu przede wszystkim pomoc firmom z sektora MŚP. Dotychczas odbyło się kilkadziesiąt konferencji i warsztatów, w tym nt. rynków azjatyckich i afrykańskich, Bliskiego Wschodu i wybranych krajów europejskich (Włochy, Francja, Belgia, Niemcy). Omawiano też eksport polskiej żywności i skutki brexitu dla handlu z Wielką Brytanią.

Główny organizator PHZ wydał też dwa przewodniki ekonomiczno-gospodarcze: pierwszy po rynkach afrykańskich i drugi po rynku włoskim..

E-handlowi w kontekście eksportu poświęcone są spotkania w ramach 7. edycji Programu Handlu Zagranicznego (PHZ), która właśnie się rozpoczęła (odbywa się online). W maju zaplanowano trzy spotkania. Pierwsze odbyło się 10 maja, drugie odbędzie się już 13 maja, a trzecie – 31 maja.

Okiem ekspertów

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Gospodarka
Duże banki amerykańskie ostrzegają przed recesją
Gospodarka
Londyn dał Ukrainie 752 mln funtów z rosyjskich aktywów. I na tym nie koniec
Gospodarka
Islandia jednak chce do UE. Strach motywuje bardziej niż szansa na zamożność
Gospodarka
Putin nakazuje policji zająć się gospodarką. Grabież prywatnego majątku przyśpieszy
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Gospodarka
2 mld euro dla Ukrainy w krytycznym momencie. „Odbudowa już ma miejsce”