Wakacyjna ofensywa dotacyjna dla firm

Badania i rozwój, innowacyjność produktowa, ale i zmiana profilu działalności oraz zwiększenie odporności na kryzysy, a także ekspansja zagraniczna – to tylko niektóre obszary wsparcia firm w startujących właśnie programach.

Publikacja: 10.07.2024 04:30

Wśród startujących na progu lata programów wsparcia firmy znajdą m.in. takie, które pomogą im sfinan

Wśród startujących na progu lata programów wsparcia firmy znajdą m.in. takie, które pomogą im sfinansować inwestycje we wdrażanie technologii środowiskowych, w tym związanych z OZE i GOZ

Foto: AdobeStock

Oferta dotacyjna dla przedsiębiorców nie zwalnia w wakacje. Na progu lata posypały się kolejne nabory wniosków w licznych programach wsparcia. Na które szczególnie warto zwrócić uwagę?

Ważna Ścieżka SMART

– Z końcem czerwca ruszyły nabory w ramach najpopularniejszego instrumentu dla firm – Ścieżka SMART oraz Ścieżka SMART – nabór tematyczny Dostępność realizowanych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki – wskazuje Małgorzata Okularczyk-Okoń, prezes zarządu Collect Consulting. – Otworzono nabory skierowane zarówno do firm sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, jak i dużych firm. Mogą one pozyskać dotacje na prace badawczo-rozwojowe oraz tworzenie innowacyjnych i nowatorskich produktów lub usług, a także wykorzystanie i rozwój zaawansowanych technologii – dodaje.

Jej zdaniem konkursy prowadzone przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju to jednak wysoko zawieszona poprzeczka. – Projekty z największą szansą powodzenia to przede wszystkim takie, w których w wyniku przeprowadzenia prac B+R uzyskujemy innowację w skali minimum krajowej, choć na szczytach list rankingowych znajdziemy zapewne projekty wprowadzające rozwiązania innowacyjne w skali Europy czy świata – tłumaczy szefowa Collect Consulting.

W jej ocenie jednak poza Ścieżką SMART jest jeszcze kilka innych ciekawych konkursów dla przedsiębiorców.

HoReCa i zagranica

Przede wszystkim 18 lipca wraca nabór w ramach Krajowego Planu Odbudowy dla branży HoReCa – inwestycje w dywersyfikację działalności sektorów, takich jak hotelarstwo, gastronomia, turystyka czy kultura. Nabór skierowany jest do firm, które w latach 2020–2021 odnotowały spadek obrotów o co najmniej 30 proc., rok do roku.

Pierwszy nabór dla HoReCa zakończył się w połowie czerwca. – Druga runda konkursowa uwzględnia usprawnienia, które w pierwszym naborze nastręczały wnioskodawcom nieco trudności – mówi Małgorzata Okularczyk-Okoń. – Dopuszczono w regulaminie ubieganie się o dotacje przez firmy, których profil działalności opisany kodami PKD w ramach sektora HoReCa, turystyki, kultury, nie stanowi ich przeważającej części działalności. Niemniej posiadanie działalności wiodącej w branży HoReCa jest dodatkowo premiowane – tłumaczy.

Firmy mogą liczyć tutaj na dofinansowanie do 90 proc. kosztów poniesionych na działania inwestycyjne, szkoleniowe lub doradcze. Maksymalna kwota dotacji to 540 tys. zł. Tu bez zmian w porównaniu z pierwszym naborem.

– Kolejny atrakcyjny konkurs przygotowano dla firm zainteresowanych dalszą ekspansją na rynkach zagranicznych i internacjonalizacją działalności – mówi prezes Okularczyk-Okoń.

I wskazuje, że od 23 lipca aż do 26 września 2024 r. małe i średnie przedsiębiorstwa będą mogły otrzymać wsparcie na udział w wydarzeniach targowych i konferencyjnych wskazanych w programie promocji o charakterze ogólnym w związku z udziałem Polski w światowej wystawie EXPO 2025 Osaka, Kansai.

Aktywni eksporterzy, eksportujący swoje produkty od co najmniej dwóch lat, których przychód z eksportu przekroczył 20 proc. przychodów netto ze sprzedaży, mogą pokryć połowę kosztów udziału w misjach, targach czy działań ukierunkowanych na wzmocnienie swojego potencjału eksportowego na wysoce konkurencyjnych i trudnych rynkach azjatyckich, takich jak Japonia, a także inne kraje Azji Południowo-Wschodniej (Korea Południowa) czy wybrane państwa Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej ASEAN: Filipiny, Indonezja, Malezja, Singapur, Tajlandia, Brunei, Wietnam, Laos, Kambodża. Program ten skierowany jest szczególnie do reprezentantów branż stanowiących krajowe inteligentne specjalizacje. Mieszczą się wśród nich m.in. nowoczesne rolnictwo, leśnictwo i żywność, zrównoważona energia, inteligentne budownictwo zeroemisyjne, transport przyjazny środowisku czy gospodarka o obiegu zamkniętym.

Inne nabory

Ale to nie koniec. – Lipiec to również okres trwania naborów wniosków z obszaru GOZ, czyli gospodarki o obiegu zamkniętym – mówi Małgorzata Okularczyk-Okoń.

I wskazuje, że firmy prowadzące działalność gospodarczą na obszarze makroregionu Polski Wschodniej, czyli województw lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego lub mazowieckiego, z wyłączeniem regionu warszawskiego stołecznego (Warszawa i powiaty grodziski, legionowski, miński, nowodworski, otwocki, piaseczyński, pruszkowski, warszawski zachodni i wołomiński), mogą sfinansować opracowanie dla siebie modelu biznesowego GOZ-transformacji (faza pierwsza projektu). Zaś te, które posiadają już taki model – sfinansować jego wdrożenie (faza druga), czyli dofinansować zakup maszyn, urządzeń, linii technologicznych czy robót budowlanych do 3,5 mln zł.

W ramach Krajowego Planu Odbudowy A2.2.1 mamy również trwający od kilkunastu dni nabór dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw na inwestycje we wdrażanie technologii środowiskowych, w tym związanych z GOZ. Dotacje o wartości do 3,5 mln zł firmy mogą przeznaczyć na inwestycje w maszyny, urządzenia, technologie związane z poprawą gospodarki materiałowej, recyklingiem, zwiększeniem efektywności energetycznej oraz instalacją rozwiązań OZE czy redukcją odpadów. – Gospodarka cyrkularna staje się coraz istotniejszym elementem długoterminowej efektywności gospodarczej i warunkiem zrównoważonego rozwoju. Wysokie koszty związane z jej wdrożeniem firmy mogą skutecznie obniżyć, korzystając właśnie z 85 proc. dotacji z KPO – podpowiada ekspertka z Collect Consulting.

W jej ocenie w lipcu na przedsiębiorców czeka wręcz zróżnicowana ofensywa naborowa. – Firmy powinny znaleźć źródła finansowania działań z obszaru badań i rozwoju, innowacji, dywersyfikacji działalności inwestycji proekologicznych, aż po internacjonalizację działalności. Wachlarz możliwości jest niezwykle szeroki, zaś zainteresowanie biznesu dotacjami wydaje się nie słabnąć mimo okresu urlopowego – mówi prezes Okularczyk-Okoń.

Oferta dotacyjna dla przedsiębiorców nie zwalnia w wakacje. Na progu lata posypały się kolejne nabory wniosków w licznych programach wsparcia. Na które szczególnie warto zwrócić uwagę?

Ważna Ścieżka SMART

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Fundusze europejskie
Unia Europejska kontynuuje wsparcie dla budowy dróg i poprawy bezpieczeństwa
Fundusze europejskie
Jacek Karnowski: Mamy bardzo mało czasu na wykorzystanie pieniędzy z KPO
Fundusze europejskie
Sposoby na dofinansowanie rozwoju
Fundusze europejskie
Erasmus także dla przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Materiał Promocyjny
Rozwój kolei w Polsce Wschodniej dzięki Funduszom Europejskim
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki