Wsparcie finansowe z programu operacyjnego „Polska wschodnia" (POPW) oferuje firmom Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). – Masz firmę, świetny produkt i szukasz dla niego nowych klientów? Wypłyń na szerokie wody i zacznij sprzedawać go za granicą! Przygotuj strategię wyjścia na nowe rynki zagraniczne i zgłoś się po dotację z PARP. Na jej realizację możesz otrzymać nawet 800 tys. zł – takimi słowy Agencja zachęca po sięgnięcie po pieniądze europejskie. Dla kogo są one przeznaczone?
![](http://grafik.rp.pl/grafika2/1490675,9.jpg)
Dla MŚP
O dofinansowanie z działania 1.2 POPW pod nazwą „Internacjonalizacja MŚP" mogą ubiegać się mikro-, mali lub średni przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na terytorium makroregionu wschodniej Polski, a więc na obszarze województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego, podkarpackiego. Prowadzenie działalności musi być potwierdzone wpisem do odpowiedniego rejestru. Co ważne, wpis ten musi być dokonany nie później niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.
Pozostałe warunki to m.in. zamknięty przynajmniej jeden rok obrotowy trwający przynajmniej 12 miesięcy, osiągnięte przychody ze sprzedaży nie mniejsze niż 200 tys. zł przynajmniej w jednym zamkniętym roku obrotowym w okresie trzech lat poprzedzających rok, w którym wnioskodawca złożony został wniosek o dofinansowanie.
Firma, co dość oczywiste, musi też dysponować produktem mającym potencjał sprzedaży na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym. Przedsiębiorca myślący o dotacji musi też posiadać opracowany samodzielnie lub z pomocą zewnętrznych doradców nowy model biznesowy związany z umiędzynarodowieniem działalności jego firmy. Stanowi on załącznik do wniosku o dofinansowanie.