Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Izabela Karolczyk-Szafrańska, InPost: Innowacyjność to kultura organizacji

InPost to nie tylko maszyny Paczkomat®, ale cały ekosystem – mówi Izabela Karolczyk-Szafrańska, Chief Marketing & ESG Officer, Grupa InPost.

Publikacja: 09.09.2024 04:30

Izabela Karolczyk-Szafrańska, InPost: Innowacyjność to kultura organizacji

Foto: Maciej Zygmunt

Mija 25 od początku działalności Grupy InPost. 15 lat temu zainstalowano pierwszą maszynę Paczkomat®, dziś jest ich w Europie ponad 40 tys. Jak teraz zaskakiwać? Jak być innowacyjną firmą?

Kiedy sześć lat temu zaczynałam pracę w InPoście, to mieliśmy 6 tys. urządzeń Paczkomat®. Obecnie, do końca pierwszego kwartału 2024 r., mieliśmy już 70 tys. punktów OOH w Europie – to jest ogromny postęp. Firmy dzielą się na dwa rodzaje – te, które dostarczają wartość dla konsumenta, odpowiadając na pytanie – co zrobić, żeby produkt był interesujący, oraz „gamechangerzy”, czyli firmy, które odpowiadają na pytanie – co jeszcze możemy zrobić. InPost to nie tylko maszyny Paczkomat®, ale cały ekosystem. Przykładem jest nasza najnowsza usługa – InPost Pay, który ma wciągnąć konsumenta w nasz świat oraz wyprzedzić jego oczekiwania, jeśli chodzi o rozwój.

Pomysłem może być dodawanie kolejnych usług, na przykład finansowych?

Polska jest niesamowita, jeśli chodzi o fintech, czyli rozwiązania finansowe. Mam porównanie z innymi rynkami, ponieważ współpracuję z ludźmi z Francji czy Wielkiej Brytanii. Na ich tle Polska wyróżnia się niezwykłym rozwojem. Blik jest sensacją i dynamicznie rozwijającym się produktem. We wspomnianych krajach usługi finansowe nie są aż tak rozwinięte. Nasza gospodarka, która nabrała tempa rozwoju po 1990 r., przeskoczyła pewne etapy rozwoju, co pokazuje kreatywność naszego narodu.

Przeskoczyliśmy np. czeki, które były popularne w wielu krajach na Zachodzie, a przelew w Niemczech idzie do klienta znacznie dłużej niż w Polsce.

I jest dużo bardziej skomplikowany.

Co pani zdaniem można przenieść na nasz rynek z doświadczeń międzynarodowych?

Tych elementów jest bardzo dużo. Natomiast nie można stworzyć innowacyjnych produktów w każdej firmie. Innowacyjność to kultura organizacji, a do tworzenia rewolucyjnych produktów trzeba mieć odpowiedni mindset i musi być to w DNA firmy. W InPoście za innowacje nie odpowiada tylko jedna osoba – te procesy odbywają się na poziomie finansowym, projektowaniu maszyn czy usług konsumenckich. Cała firma jest w to zaangażowana.

Elementem budowania rozpoznawalności marki jest marketing sportowy. InPost był sponsorem Tour de France, który jechał także przez Włochy, gdzie są maszyny Paczkomat®. Jesteście obecni też jako partnerzy Newcastle United czy Atlético Madryt. W grudniu 2023 r. Newcastle wygrał 1:0 z Manchesterem United. Tam, gdzie pobiegł zdobywca bramki, na bannerze wyświetlała się reklama InPostu – rozumiem, że to było ustalone? Czym jest dla InPostu zaangażowanie w sport?

Z Newcastle ustaliliśmy, że mają strzelić bramkę, jak wyświetlą się nasze bannery – oczywiście żartuję. To była spektakularna sytuacja, a szczęście sprzyja przygotowanym.

Mówiąc poważnie, sport jest z InPostem, od kiedy pamiętam. To emocje, tempo pracy, przekraczanie swoich granic – a emocje są zawsze prawdziwe, nie da się ich kupić. Dla marketingowców nie ma nic piękniejszego niż nawiązać współpracę z Tour de France, Atlético Madryt czy Newcastle United. Jako InPost stawiamy na produkty bardzo zasięgowe. Marketing sportowy to nie tylko budowanie świadomości, ale też relacji biznesowych. Po jednej stronie mamy rachunek finansowy, czy sport się opłaca, a po drugiej stronie są czyste emocje i budujące markę działania wizerunkowe.

Partnerów biznesowych nie zaskakuje, że przychodzi firma z Polski i realizuje strategię „go global”?

Zaczynamy być coraz bardziej rozpoznawalni w Europie. We Francji, mówimy o marce Mondial Relay, która ma 86 proc. rozpoznawalności – to bardzo duży brand. Na wszystkich dziewięciu rynkach, na których działamy, stale mierzymy świadomość marki. Produkt rozwija się dokładnie tak, jak chcemy, a nawet na niektórych rynkach szybciej.

Jak wygląda budowanie zielonej świadomości przez InPost? Widzimy samochody elektryczne, ale co jeszcze może być zielonym elementem w waszej działalności?

ESG jest częścią naszej strategii biznesowej, czyli czegoś, o czym mówimy więcej niż tylko o rachunku zysków. Jesteśmy ekologiczni z natury, więc ten element pojawia się często w naszych działaniach strategicznych. Największym wyzwaniem jest objęcie całości grupy naszymi działaniami – to dziewięć rynków, różne modele i różny miks energetyczny. Jesteśmy firmą, która ma bardzo dużo emisji. Obecnie podpisujemy długoterminowe umowy na zakup zielonej energii, rozszerzamy naszą flotę o kolejne samochody elektryczne, a do produkcji maszyn Paczkomat® używamy materiałów z recyklingu, o obniżonej emisji. Jesteśmy na ścieżce dekarbonizacji i będziemy kontynuować działania na rzecz środowiska.

—not. gba

materiały prasowe

Mija 25 od początku działalności Grupy InPost. 15 lat temu zainstalowano pierwszą maszynę Paczkomat®, dziś jest ich w Europie ponad 40 tys. Jak teraz zaskakiwać? Jak być innowacyjną firmą?

Kiedy sześć lat temu zaczynałam pracę w InPoście, to mieliśmy 6 tys. urządzeń Paczkomat®. Obecnie, do końca pierwszego kwartału 2024 r., mieliśmy już 70 tys. punktów OOH w Europie – to jest ogromny postęp. Firmy dzielą się na dwa rodzaje – te, które dostarczają wartość dla konsumenta, odpowiadając na pytanie – co zrobić, żeby produkt był interesujący, oraz „gamechangerzy”, czyli firmy, które odpowiadają na pytanie – co jeszcze możemy zrobić. InPost to nie tylko maszyny Paczkomat®, ale cały ekosystem. Przykładem jest nasza najnowsza usługa – InPost Pay, który ma wciągnąć konsumenta w nasz świat oraz wyprzedzić jego oczekiwania, jeśli chodzi o rozwój.

Pozostało 82% artykułu
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy
Forum Ekonomiczne
Jens Jakob Gustmann, Philips: Nie ma odwrotu od cyfryzacji w opiece medycznej
Materiał Promocyjny
Ładowanie samochodów w domu pod każdym względem jest korzystne
Forum Ekonomiczne
Stephan Schraff, Bayer: Wzmocnienie konkurencyjności to kluczowa kwestia w Europie