Reklama

Nowe technologie mogą naprawić ochronę zdrowia

Tegoroczna edycja raportu „Future Health Index” firmy Philips wskazuje, że jednym z priorytetów dla polskich liderów ochrony zdrowia jest rozwój infrastruktury technologicznej.

Publikacja: 15.09.2022 03:00

Eksperci rozmawiali o planach i wyzwaniach w obszarze e-zdrowia

Eksperci rozmawiali o planach i wyzwaniach w obszarze e-zdrowia

Foto: Bartek Dąbrowski

W raporcie uwzględniono odpowiedzi 3 tys. respondentów z 15 krajów, w tym Polski. Wskazuje on, że technologie cyfrowe i przetwarzanie danych mogą być kluczem do sprostania wyzwaniom, przed jakimi po pandemii stoi ochrona zdrowia.

Respondenci przyznali, że chętnie inwestują w systemy cyfrowej dokumentacji medycznej. Aż dwie trzecie z nich wskazuje, że takie inwestycje są wysoko na liście ich priorytetów (choć jest to wynik o 12 proc. niższy niż w zeszłym roku). Zdaniem autorów raportu sugeruje to, że mimo znacznych postępów wciąż pozostaje w tej dziedzinie wiele do zrobienia. Można zaobserwować wyraźne przesunięcie punktu ciężkości w zakresie inwestycji, od cyfrowej dokumentacji medycznej w 2021 r. do narzędzi związanych z rozpoznawaniem głosu w 2022 r.

– Raport „Future Health Index 2022” przedstawia obecny stan systemu ochrony zdrowia – taki, który przewartościowuje priorytety, dążąc do zapewnienia lepszej opieki nad pacjentami – mówi Michał Grzybowski, prezes Philips Polska. – Jest wiele do zrobienia – począwszy od pilnej potrzeby rozwiązania problemu niedoboru personelu medycznego oraz zatrzymania po wybuchu pandemii wybitnych pracowników w dotychczasowych placówkach, poprzez wykorzystanie big data i analityki predykcyjnej w celu stworzenia odpowiedniej infrastruktury technologicznej, aż po uwzględnienie zrównoważonego rozwoju w codziennej pracy. Jesteśmy częścią zmienionego świata, który wymaga nowej wizji opieki zdrowotnej! – podkreśla.

Innym ważnym dla respondentów elementem jest sztuczna inteligencja (AI), którą można wykorzystywać zarówno w procesach operacyjnych, jak i przy leczeniu, np. jako wsparcie podczas podejmowania decyzji klinicznych. Jej powszechne wdrożenie może uprościć procesy i odciążyć personel medyczny z zadań administracyjnych, które mogą pochłaniać nawet do 80 proc. czasu.

– Ułatwienie codziennej pracy personelu medycznego powinno być priorytetem w strategii cyfryzacji służby zdrowia i placówek medycznych – mówi dr n. med. Tomasz Maciejewski, dyrektor Instytutu Matki i Dziecka. – Zrealizowanie ogromnej liczby obowiązków, jakie na co dzień podejmują lekarze i pielęgniarki, zwłaszcza w kontekście dokumentacji medycznej, jest wyzwaniem. Dlatego technologia i sztuczna inteligencja służą wspieraniu pracowników i optymalizacji procesów. W naszej placówce widzimy potencjał wykorzystania takich narzędzi, jak zaufani asystenci elektroniczni, aby odciążyć nasz personel.

Reklama
Reklama

Według „Future Health Index 2022” w sztuczną inteligencję do wspomagania decyzji klinicznych chce inwestować 12 proc., a za trzy lata ta wartość wzrasta do 32 proc. W przypadku wykorzystania AI do optymalizacji efektywności operacyjnej wartości te wynoszą odpowiednio 15 i 29 proc., do integracji diagnostyki: 14 i 24 proc., a do prognozowania wyników: 7 i aż 32 proc. Widać więc, że wykorzystanie sztucznej inteligencji do predykcji wyników leczenia może być najszybciej rozwijającą się dziedziną.

Liderzy ochrony zdrowia w Polsce dużo częściej niż średnia globalna dostrzegają korzyści płynące z analityki predykcyjnej. Proces ten polega na wydobywaniu informacji z istniejących zbiorów danych w celu określenia wzorów oraz przewidywania przyszłych zdarzeń i trendów. Polacy dostrzegają potencjał technologii predykcyjnej w obszarach ściśle związanych z zastosowaniami operacyjnymi, jak przewidywanie zmian wśród przedstawicieli personelu medycznego (57 proc. w Polsce wobec 25 proc. globalnie), planowanie i wykorzystanie (53 proc. wobec 23 proc.) oraz zarządzanie konserwacją aparatury medycznej (48 proc. wobec 22 proc.).

– Pomimo widocznych korzyści i zaufania do analityki predykcyjnej pełny jej potencjał pozostaje niewykorzystany. Wśród przyczyn wskazywane są m.in. bariery w pozyskiwaniu danych, jak również potrzeba ulepszenia systemów i protokołów bezpieczeństwa – zauważa dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema, prorektor ds. innowacji WSB w Warszawie.

40 proc. liderów ochrony zdrowia stwierdza, że analityka predykcyjna pomaga przede wszystkim sprawniej monitorować pacjentów. Technologii tej ufa 76 proc. respondentów w warunkach klinicznych i 74 proc. w warunkach operacyjnych. Mimo to zaledwie 47 proc. polskich liderów ochrony zdrowia uważa, że dane z ich placówek są dokładne, a połowa respondentów jest zdania, że wnioski wyciągnięte na podstawie posiadanych danych umożliwiają podjęcie konkretnych działań. W obu tych przypadkach wskaźniki te są znacznie niższe od średniej globalnej, wynoszącej odpowiednio 69 proc. i 71 proc.

Liderzy nie zapominają też o kwestiach klimatycznych, a zrównoważony rozwój pozostaje na szczycie listy priorytetów dla 30 proc. respondentów (przy globalnej średniej 24 proc.). W zeszłym roku wielu liderów spodziewało się, że zyska on na znaczeniu, lecz tylko 2 proc. wskazało przeciwdziałanie zmianom klimatycznym jako priorytet.

– Dane zawarte w raporcie dobitnie pokazują, że liderzy ochrony zdrowia w pełni zrozumieli, że dotychczasowe podejście do rozwiązywania problemów w opiece zdrowotnej nie wystarczy. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku silnych gospodarek krajów wysoko rozwiniętych o sukcesie – również w ochronie zdrowia – zaczyna decydować: dostęp do rzetelnych danych i umiejętność przetwarzania ich w wiedzę, która następnie właściwie jest wykorzystywana w procesach decyzyjnych. Tego nie da się zrobić bez nowoczesnych, innowacyjnych technologii, odpowiednio wykształconych ludzi i dojrzałego zaplecza regulacyjnego i finansowego – podsumowuje Michał Kępowicz, członek zarządu, dyrektor ds. relacji strategicznych i market access Philips Healthcare CEE.

Reklama
Reklama

—Szymon Cydzik

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z PHILIPS POLSKA

Forum Ekonomiczne
Polityka i biznes – nowe otwarcie
Forum Ekonomiczne
Innowacyjne leki bliżej pacjentów
Forum Ekonomiczne
Przygotowania do systemu kaucyjnego są na ostatniej prostej
Discussion
Operating with Patients in Mind
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Economy
Small Businesses as Innovation Leaders: A Fresh Look at Digitalisation
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama