InPost i Poczta Polska podnoszą ceny

Największy prywatny operator pocztowy zafundował klientom podwyżkę o 8 procent. Wcześniej podrożały usługi świadczone przez Pocztę Polską.

Publikacja: 06.02.2013 02:24

InPost i Poczta Polska podnoszą ceny

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Od 1 lutego za nadanie paczki klienci indywidualni InPost zapłacą od 8,99 zł do 12,99 zł, a biznesowi od 7,31 zł do 9,75 zł netto. To ceny za nadanie przesyłek w paczkomatach.

– Cen nie podnosiliśmy od czterech lat. Opłaty wzrosły o 8 proc. w segmencie paczkowym, bo doliczyliśmy opłatę paliwową – mówi „Rz" Rafał Brzoska, prezes InPostu.

Uderzenie w e-commerce

Jednocześnie prywatny operator pocztowy wprowadził gwarancję dostawy przesyłki następnego dnia, czyli w ciągu 24 godzin od nadania. – To i tak najniższa stawka spośród oferowanych przez firmy kurierskie – mówi szef InPostu.

Z usług InPost można skorzystać nadając przesyłkę o wadze do 30 kg. Cena uzależniona jest od rozmiaru przesyłki.

Podwyżka najbardziej uderzy w drobnych przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe i handlujących na Allegro. Firmy te alarmują, że podniesienie cen oznacza dla nich realne straty.

Wysłanie listu zwykłego o wadze do 50 gr w InPost kosztuje 1,2 zł, cięższego – do 100 gr – już 1,4 zł. Pod warunkiem, że gabaryty listu nie są większe niż 8 na 38 na 64 cm.

Zdrożała tez cena koperty – do 81 gr netto, czyli 1 zł brutto. To jednak najmniej bolesna dla klientów podwyżka. O ile do 31 grudnia 2012 roku koperta była nieodłącznym elementem przesyłki (ważyła 50 gr, czyli umożliwiała InPostowi obejście przepisów zakazujących obsługi listów zwykłych o wadze do 50 gr), o tyle po liberalizacji rynku jej zakup nie jest konieczny.

Śladami Poczty Polskiej

Jako pierwsza w tym roku, od stycznia, ceny na swoje usługi podniosła Poczta Polska. Była to pierwsza podwyżka państwowego operatora od 2009 roku dotycząca przesyłek krajowych i od 2006 r. na listy wysyłane za granicę. Od 1 stycznia cena wysłania listu zwykłego czy kartki pocztowej zwiększyła się o 5 gr do 1,6 zł. Tyle samo jednak kosztuje wysłanie listów cięższych, do 350 g. Największa zmiana dotyczy przesyłek niestandardowych, które nie mieszczą się w skrzynkach na listy. Przesyłka zwykła ekonomiczna o wadze do 50 g zdrożała z 1,55 zł do 3,75 zł, a priorytetowa o takiej samej wadze z 1,95 do 5,1 zł. Spadły ceny nadawania paczek zwykłych o wadze od 0,5 kg do 1 kg. W tym przypadku cena spadła z 6,3 zł do 4,5 zł.

Miało być taniej

1 stycznia 2013 roku nastąpiła liberalizacja usług pocztowych, czyli możliwość obsługi przez prywatnych operatorów przesyłek o wadze do 50 gr, które do tej pory były zastrzeżone dla Poczty Polskiej. Powszechna opinia, w której utwierdzali klientów sami operatorzy głosiła, że ceny na rynku zaczną spadać. Tak się nie stało. Operatorzy dalej walczą o dużych klientów biznesowych wysyłających masową korespondencję. Tych więc zapewne podwyżki prędko nie dotkną.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

a.stefanska@rp.pl

Agnieszka Piaskowska, dyrektor zarządzający Pionem Rozwoju Usług Pocztowych w Poczcie Polskiej

Z uwagą obserwujemy rynek listowy i paczkowy. Widzimy, że sprzedaż usług kurierskich realizowanych przez Pocztex dynamicznie rośnie. Jest to efektem obniżki cen,  gruntownej przebudowy oferty z dostosowaniem jej do oczekiwań klientów na przykład z segmentu e-commerce. Usługi paczkowe Poczty Polskiej są konkurencyjne, na przykład e-przesyłka pozostaje najtańszą ofertą na rynku – kosztuje 7 złotych. Dla naszych klientów oprócz atrakcyjnych cen liczy się również poczucie bezpieczeństwa związane z wysoką terminowością naszych usług, na przykład w segmencie paczek ekonomicznych wynosi ona 100 procent. Zmiana układu cennika usług listowych spowodowała de facto obniżenie cen cięższych przesyłek włączonych do nowych przedziałów wagowych. Poczta Polska jako jedyna firma na rynku ponosi koszty związane ze świadczeniem usługi powszechnej, czyli na przykład  z zapewnieniem doręczania pięć razy w tygodniu i z obsługą klientów w każdym praktycznie zakątku kraju. Inne firmy pocztowe działają przede wszystkim tam, gdzie jest to dla nich opłacalne, czyli na przykład w dużych aglomeracjach.

Od 1 lutego za nadanie paczki klienci indywidualni InPost zapłacą od 8,99 zł do 12,99 zł, a biznesowi od 7,31 zł do 9,75 zł netto. To ceny za nadanie przesyłek w paczkomatach.

– Cen nie podnosiliśmy od czterech lat. Opłaty wzrosły o 8 proc. w segmencie paczkowym, bo doliczyliśmy opłatę paliwową – mówi „Rz" Rafał Brzoska, prezes InPostu.

Pozostało 92% artykułu
Materiał Partnera
Zadbajmy lokalnie o bankowość dla firm
Finanse
Wybór Trumpa szczęśliwą chwilą dla miliarderów
Finanse
Jeśli chcemy się liczyć, musimy mieć pełną gamę usług
Finanse
Jak rynki finansowe reagują na wyniki wyborów w USA? Relacja na żywo
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Finanse
Spór o pieniądze w rodzinie królewskiej? Media: Król Karol odciął brata od funduszy
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje