15 stycznia mija termin rozliczenia subwencji finansowej dla małych i średnich firm w ramach Tarczy finansowej PFR 2.0. Występowanie o pomoc z tarczy wyglądało tak, że we wniosku o subwencję przedsiębiorcy prognozowali przychody oraz koszty stałe za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r. Teraz w celu rozliczenia subwencji muszą podać rzeczywiste koszty stałe oraz wysokość przychodów dla tego okresu. Muszą sprawdzić, czy nastąpiła nadwyżka między wartością subwencji wyliczoną w oparciu o przewidywaną wartość kosztów stałych oraz wysokość spadku przychodów, a subwencją, którą otrzymaliby w oparciu o kwotę rzeczywistych kosztów stałych oraz rzeczywistą wysokość spadku przychodów. Jeśli taka nadwyżka występuje, muszą ją zwrócić do 15 marca 2022 r. na indywidualny rachunek wskazany w potwierdzeniu oświadczenia.
Czytaj więcej
W przyszłym tygodniu rząd ogłosi Tarczę Antyinflacyjną 2.0. Uwzględni ona obniżkę VAT na paliwa do 8 proc. – zapowiedział premier Mateusz Morawiecki w rozmowie z Interią. Komisja Europejska jednak jeszcze nie wyraziła swojego zdania na ten temat.
W celu poprawnego rozliczenia subwencji, przedsiębiorcy muszą dołączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu pliki JPK w postaci xml, za okres listopad-grudzień 2020 oraz styczeń-marzec 2021 r., wygenerowane z programu księgowego firmy. Warunkiem całkowitego umorzenia subwencji obok jej rozliczenia w przypadku MŚP jest też nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r.
Rozliczenie subwencji odbywa się za pośrednictwem bankowości elektronicznej, w tym samym banku, w którym przedsiębiorca składał wniosek o udzielenie wsparcia.
- W toku weryfikacji złożonych do tej pory formularzy okazało się, że niektóre firmy popełniły w nich błędy, np. załączając niepoprawne pliki JPK, albo nie załączając ich wcale. W związku z tym PFR, w porozumieniu z bankami, wyznaczył dodatkowy termin na składanie korekt/wniosków w dniach 18-23 stycznia 2022 r. – czytamy w komunikacie Polskiego Funduszu Rozwoju. - Umożliwi to korektę poprzez ponowne złożenie wniosku firmom, które popełniły błędy w rozliczeniu oraz ewentualnie złożenie wniosku firmom, które spóźniły się z rozliczeniem – tłumaczy PFR.