Usługa konsolidacji ładunków przyszłością przewozów

Znacznie ułatwiona przez narzędzia cyfrowe konsolidacja stała się podstawą w działalności branży TSL.

Publikacja: 22.10.2020 20:00

Usługa konsolidacji ładunków przyszłością przewozów

Foto: shutterstock

Konsolidacja, czyli połączenie kilku różnych przesyłek w jeden większy ładunek pozwala zmniejszyć koszty nadania.

W przypadku mniejszych przesyłek nieopłacalny jest transport kilku palet. Cena, jaką nadawca-spedytor musiałby zapłacić za przetransportowanie pojedynczej palety, mogłaby pochłonąć całe ewentualne zyski związane z ładunkiem. Z drugiej strony nie zawsze możliwe jest skompletowanie pojedynczej, dużej przesyłki.

Konsolidacja ładunków transportowych pozwala podzielić koszty transportu na kilku nadawców i przewieźć ładunki różnych klientów w jednym kontenerze. W przypadku transportu morskiego będzie to jeden kontener morski, w przypadku transportu samochodowego może to być jeden samochód.

Drobnica to podstawa

Zadaniem spedytorów jest zapełnienie kontenera, samolotu lub samochodu. Hiszpańska giełda transportowa WTransnet podaje, że już w 2015 roku oferta pojazdów na ładunki częściowe wyniosła 54 proc. wszystkich ofert pojazdów, gdy rok wcześniej było to 45 proc.

Konsolidacje ładunków prowadzą także firmy spedycyjne sprowadzające ładunki z Dalekiego Wschodu. Ta możliwość dotyczy wszystkich rodzajów transportu: od lotniczego poprzez morski po kolejowy. Po ataku pandemii, gdy władze krajów zakazały lotów pasażerskich i zniknęła oferta przewozowa, większe spedycje wspólnie wynajmowały samoloty na loty na Daleki Wschód, konsolidując ładunki. Dzięki temu oferta powróciła, choć z cenami dużo wyższymi niż przed zamrożeniem gospodarki.

Kolejowe przewozy z Dalekiego Wschodu są najmłodszą propozycją, jednak spedytorzy już są przygotowani do obsługi małych, częściowych ładunków. Oferta jest chętnie wykorzystywana przez mniejszych nadawców. Towarzyszące przesyłkom elektroniczne dokumenty, które dopuszczają administracje krajów leżących na Nowym Jedwabnym Szlaku, ułatwiają transport drobnicy.

W przypadku najmniejszych jednostek ładunkowych, jakimi są palety, istnieją wyspecjalizowane giełdy specjalizujące się w tego rodzaju ładunkach, jak np. Clicktrans, które pozwalają znaleźć przewoźnika w całej Europie.

Konsolidacja sieci drobnicowych

Sieci drobnicowe są w stanie funkcjonować dzięki konsolidacji, a żeby ułatwić ją, wznoszą centra przeładunkowe. Często te same przedsiębiorstwa prowadzą logistykę kontraktową, i także w tej działalności stosują łączenie ładunków różnych nadawców.

Korzystają na tym zarówno nadawcy jak i przewoźnik oraz społeczeństwo, dzięki obniżeniu cen i zmniejszeniu obciążenia środowiska naturalnego. Konsolidacja jest nadal wielką szansą na zwiększenie wydajności transportu. Popularność zdobywają naczepy dwupokładowe, które umożliwiają podwojenie liczby przewożonych palet. Oczywiście można wykorzystać całą objętość zabudowy dla potrzeb jednego klienta, ale coraz częściej na pokład trafia towar mieszany, kilku różnych klientów, ponieważ zlecenia transportowe opiewają na coraz mniejsze ilości ładunku. Operacyjnie rodzi to komplikacje, ale nowe narzędzia cyfrowe pozwalają rozwiązać te problemy.

- Artykuł powstał w ramach dodatku promocyjno-informacyjnego Transport i Biznes.

Konsolidacja, czyli połączenie kilku różnych przesyłek w jeden większy ładunek pozwala zmniejszyć koszty nadania.

W przypadku mniejszych przesyłek nieopłacalny jest transport kilku palet. Cena, jaką nadawca-spedytor musiałby zapłacić za przetransportowanie pojedynczej palety, mogłaby pochłonąć całe ewentualne zyski związane z ładunkiem. Z drugiej strony nie zawsze możliwe jest skompletowanie pojedynczej, dużej przesyłki.

Pozostało 86% artykułu
Ekonomia
Chcemy spajać projektantów i biznes oraz świat nauki i kultury
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności