Usługi i systemy telematyczne w transporcie

Telematyka, choć znana od lat, staje się standardem na coraz sztywniej regulowanym rynku przewozów samochodowych.

Publikacja: 29.03.2021 02:30

Usługi i systemy telematyczne w transporcie

Foto: shutterstock

W Polsce zarejestrowanych jest 4 mln komercyjnych samochodów, z których co trzeci nadzorowany jest przez telematykę. W Unii ponad połowa komercyjnej floty podłączona jest do rozwiązań telematycznych.

Pakiet mobilności wymusza cyfryzację

Transport drogowy przechodzi okres dużych zmian. Spowodował je m.in. pakiet mobilności, który nakłada na przedsiębiorców nowe obowiązki i zwiększa potrzebę zarządzania rozliczeniem czasu pracy oraz planowaniem tras, załadunków i rozładunków z uwzględnieniem nowych ograniczeń. Zmusza to przedsiębiorców do sięgnięcia po cyfrowe narzędzia, przede wszystkim do zarządzania flotą, ułatwiające opanowanie coraz bardziej skomplikowanych procesów.

– W kolejnych latach transportowcy będą musieli zmierzyć się między innymi z chaosem legislacyjnym, wzrostem kosztów prowadzenia działalności i ograniczeniem dostępu do rynku – uważa wiceprezes Inelo i OCRK Bartosz Najman i wskazuje na informatykę jako narzędzie umożliwiające wzrost efektywności. – Do naszej oferty dołączamy produkty do zarządzania operacjami transportowo-spedycyjnymi. Planujemy również wdrożenie nowych funkcjonalności jak wyliczenia ETA oraz ecodriving – stwierdza Najman.

Coraz szersza oferta i coraz więcej przejęć

Na wartym ponad miliard zł polskim rynku telematycznym i zarządzania flotą działają wszyscy liczący się europejscy oraz globalni gracze. W ostatnich latach rynek usług zarządzania flotą zagęszcza się i do takich znanych podmiotów jak Webfleet Solutions lub Transics dochodzą nowi.

W Polsce z ofertą pojawił się amerykański Verizon, natomiast należąca do grupy AddSecure szwedzka spółka Vehco, dostawca systemu do zarządzania flotą (FMS), ogłosiła na początku września 2019 roku przejęcie firmy frameLOGIC, polskiego producenta rozwiązań chmurowych do zarządzania flotą (FMS), transportem (TMS) oraz pracą w terenie (MWM). frameLOGIC ma ponad 650 klientów oraz ponad 25 tys. monitorowanych pojazdów.

W połowie grudnia 2019 roku Grupa Inelo kupiła pakiet większościowy spółki Marcos BIS, specjalizującej się w oprogramowaniu do zarządzania transportem – TMS Nawigator.

Marcos BIS działa od 27 lat, a podstawową ofertą firmy jest program TMS Nawigator do zarządzania procesami spedycyjno-transportowymi. Składa się z kilkunastu modułów, pozwalających na funkcjonalne planowanie, realizowanie, monitorowanie i rozliczanie usług transportowych. Ofertę uzupełniają aplikacje mKierowca, mWarsztat, mSpedytor oraz portal ePrzewoźnik. – Naszą ambicją jest dostarczenie usług typu „one-stop-shop" dla rynku transportu i logistyki – zapewnia prezes grupy Inelo Magdalena Magnuszewska.

Oferowany przez Inelo system telematyczny nazywa się GBox i zamontowany jest w ponad 30 tysiącach samochodów ciężarowych. Mająca siedzibę w Bielsku-Białej Grupa Inelo zatrudnia 222 osoby, a ze spółką OCRK (Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców) ponad pół tysiąca.

- Artykuł powstał w ramach dodatku promocyjno-informacyjnego Transport i Biznes.

W Polsce zarejestrowanych jest 4 mln komercyjnych samochodów, z których co trzeci nadzorowany jest przez telematykę. W Unii ponad połowa komercyjnej floty podłączona jest do rozwiązań telematycznych.

Pakiet mobilności wymusza cyfryzację

Pozostało 92% artykułu
Ekonomia
Chcemy spajać projektantów i biznes oraz świat nauki i kultury
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności