Wsparcie rozwoju przedsiębiorstwa

Firma, której zależy na szybkim zdobyciu rynku, opracowaniu nowych strategii biznesowych, na dynamicznym rozwoju, może skorzystać z wiedzy i doświadczenia ekspertów. W określeniu kierunków rozwoju, zdiagnozowaniu problemów, poznaniu słabych i mocnych stron pomocny może okazać się doradca biznesowy.

Publikacja: 30.04.2021 02:30

Wsparcie rozwoju przedsiębiorstwa

Foto: materiały prasowe

Dynamiczny postęp i konkurencja na rynku wymagają często od przedsiębiorców sprawnego podejmowania strategicznych decyzji i wdrażania zmian. – Nowe technologie, konkurencja i nieustannie zmieniający się rynek zmuszają firmy do szybkiego reagowania. Określony plan rozwoju to podstawa, jeśli chcemy, by firma dobrze prosperowała. Podstawą są trzy kroki: określenie wizji jej rozwoju, określenie celów krótkoterminowych i długoterminowych oraz wyznaczenie sposobów działania i osób za nie odpowiedzialnych. Najlepiej określić go na samym początku, kiedy dopiero zakładamy własną działalność. Można go jednak stworzyć w każdym momencie. Wieloletnie doświadczenie firm doradczych lub osób świadczących usługi doradztwa stanowi w takiej sytuacji nieocenioną pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą rozwijać się w tych niepewnych warunkach – mówi Szymon Cybal EMBA, doradca i audytor biznesu.

Zakres usług doradczych jest bardzo szeroki – od marketingu przez HR aż po transakcje finansowo-księgowe. – Do doradcy można się zwrócić niemal z każdym problemem, zarówno wtedy, gdy firma nie może poradzić sobie z problemem, lub kiedy pewne zadania stanowią dla niej duże wyzwanie. Doradztwo biznesowe może być potrzebne jak tlen, np. podczas otwierania firmy, gdy pojawiają się problemy, podczas reorganizacji wewnętrznych procesów, przed podjęciem strategicznej decyzji – dodaje Szymon Cybal. Konsultanci chętnie pomagają także w sytuacji zmiany struktury właścicielskiej przedsiębiorstwa, przy realizacji nietypowych projektów, przy wyborze optymalnej formy księgowości, a nawet wówczas, gdy firma ubiega się o pozyskanie zewnętrznych funduszy.

Firmy z sektora MŚP najczęściej decydują się na pomoc w zakresie wsparcia finansowego, w sytuacji opracowywania strategii marketingowych, tworzenia modeli biznesowych polityki firmy.

Od jednorazowej usługi po długoterminową współpracę

Zakres świadczonych usług doradczych powinien być dopasowany do konkretnego przedsiębiorstwa i jego problemów lub wyzwań, przed którymi stoi. – W niektórych przypadkach wystarczy krótka konsultacja z właścicielem firmy, ale przy większych projektach może to być nawet kilkumiesięczna współpraca. Cel jednak w obu przypadkach zawsze będzie ten sam – poznanie i zrozumienie problemów w przedsiębiorstwie oraz wdrożenie trwałych i efektywnych rozwiązań – dodaje doradca.

Doradca skupia się przede wszystkim na identyfikacji obecnych i przyszłych problemów, wyznaczeniu celów, znalezieniu potencjału przedsiębiorstwa, na postawieniu diagnozy i szukaniu rozwiązań oraz wdrożeniu zadań i zmian w przedsiębiorstwie. Lista korzyści, jakie firma może osiągnąć, współpracując z doradcą biznesowym, jest w dużej mierze zależna od problemów, z jakimi boryka się dany przedsiębiorca. – Wśród największych korzyści współpracy z ekspertem od biznesu można wymienić m.in. zwiększenie zysku operacyjnego przy równoczesnej minimalizacji kosztów, poprawienie jakości środowiska pracy i co za tym idzie obniżenie rotacji pracowników, ograniczenie występowania sytuacji kryzysowych, odciążenie kadry zarządzającej od zadań operacyjnych na rzecz strategicznych, zwiększenie poziomu satysfakcji klientów, poprawa wyników sprzedaży, ułatwienie wprowadzenia zmian organizacyjnych, zwiększenie konkurencyjności firmy, optymalizacja dowolnych procesów w przedsiębiorstwie – dodaje Szymon Cybal.

- Artykuł powstał w ramach dodatku promocyjno-informacyjnego "Doradca Firmy"

Dynamiczny postęp i konkurencja na rynku wymagają często od przedsiębiorców sprawnego podejmowania strategicznych decyzji i wdrażania zmian. – Nowe technologie, konkurencja i nieustannie zmieniający się rynek zmuszają firmy do szybkiego reagowania. Określony plan rozwoju to podstawa, jeśli chcemy, by firma dobrze prosperowała. Podstawą są trzy kroki: określenie wizji jej rozwoju, określenie celów krótkoterminowych i długoterminowych oraz wyznaczenie sposobów działania i osób za nie odpowiedzialnych. Najlepiej określić go na samym początku, kiedy dopiero zakładamy własną działalność. Można go jednak stworzyć w każdym momencie. Wieloletnie doświadczenie firm doradczych lub osób świadczących usługi doradztwa stanowi w takiej sytuacji nieocenioną pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą rozwijać się w tych niepewnych warunkach – mówi Szymon Cybal EMBA, doradca i audytor biznesu.

Ekonomia
Chcemy spajać projektantów i biznes oraz świat nauki i kultury
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności