Prąd napędza nowoczesne floty już dziś!

Transport lokalnie bezemisyjny staje się globalnym trendem. Elektryczne floty zaczynają powstawać także w Polsce, czego przykładem może być zakup 50 pojazdów Mercedes-Benz eVito przez firmę DPD Polska.

Publikacja: 24.06.2021 02:30

Prąd napędza nowoczesne floty już dziś!

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z Mercedes-Benz Polska

Elektromobilność to dla Mercedes-Benz od dawna jeden z głównych celów strategicznych, obejmujących nie tylko same pojazdy. Dobrze wyraża to podejście ogłoszona w 2019 roku strategia na rzecz zrównoważonego rozwoju „Ambition39", w myśl której od 2040 roku – dziesięć lat przed terminem wyznaczonym przez porozumienie paryskie – koncern uzyska neutralność węglową nie tylko w zakresie oferowanych samochodów, ale także sposobu ich produkowania. Podejmując tę inicjatywę, pod lupę wzięto cały łańcuch wartości: od działu rozwoju po sieć dostawców, własną produkcję i elektryfikację pojazdów, aż po energię odnawialną w fazie użytkowania pojazdów elektrycznych. Natomiast własne fabryki samochodów osobowych i dostawczych Mercedes-Benz będą neutralne pod względem emisji CO2 już od 2022 r. Dotyczy to ponad 30 fabryk samochodów osobowych i dostawczych na całym świecie. Również od 2022 roku neutralna pod względem emisji CO2 będzie produkcja baterii.

– Zmiany klimatyczne są faktem, a miasta szybko się rozwijają – i będą się rozwijać nadal. Mamy tu do czynienia z dwoma kluczowymi, przeciwstawnymi trendami. Są to z jednej strony rosnące ograniczenia dla pojazdów z konwencjonalnym napędem ze względu na konieczność zmniejszenia emisji CO2, a z drugiej dynamiczny rozwój e-handlu i zapotrzebowania na transport. Naturalnym rozwiązaniem, odpowiadającym na potrzeby zarówno klimatu, jak i gospodarki, jest elektromobilność. Dlatego jako koncern pracujemy nad tym, żeby nasza działalność była możliwie zrównoważona, potrzebują tego nasi klienci i my wszyscy – mówi Thomas Greipel, dyrektor zarządzający Mercedes-Benz Vans w Polsce.

Już dziś Mercedes-Benz Vans jest w stanie odpowiedzieć na rosnące potrzeby klientów flotowych w zakresie elektromobilności dzięki elektrycznym wersjom swoich flagowych modeli dostawczych – eVito i eSprinterowi – do których jeszcze w tym roku dołączy najmniejszy w rodzinie, nowy eCitan. – Lokalnie zeroemisyjne floty to już globalny trend i nasi klienci w coraz większym stopniu go uwzględniają w swoich strategiach. Już teraz widać, że to właśnie firmy flotowe są w awangardzie tych zmian i z nimi prowadzimy najwięcej rozmów – mówi Grzegorz Sawicki, dyrektor sprzedaży Mercedes-Benz Vans w Polsce.

W 2020 roku w Niemczech firma Amazon, gigant e-handlu, zamówiła 1800 elektrycznych pojazdów dostawczych z gwiazdą – w tym 600 eVito i 1200 eSprinterów, które będą obsługiwać europejskich odbiorców. Obydwa te modele pod względem wyposażenia i zasięgu idealnie nadają się do wymagań branży kurierskiej, przesyłek ekspresowych i paczek w zakresie dostawy towarów tzw. ostatniego kilometra. Dowodzą też, że połączenie lokalnej jazdy bezemisyjnej, przekonujących osiągów, komfortu i niskich kosztów eksploatacji jest realne.

W Polsce z podobnego założenia wyszła DPD Polska należąca do międzynarodowej sieci kurierskiej DPDgroup. W jej przypadku włączenie do floty 50 pojazdów eVito ma ułatwić osiągnięcie jednego z celów długofalowej strategii zrównoważonego rozwoju DPDgroup – czyli neutralności doręczeń. Grupa zobowiązała się do 2025 r. znacząco obniżyć ślad węglowy doręczeń w wybranych europejskich miastach i zmniejszyć emisje o co najmniej 80 proc. w porównaniu z rokiem 2020.

Takiej właśnie postawy coraz częściej oczekują także klienci firmy, a potwierdzają to analizy zachowań i preferencji konsumentów, takie jak najnowszy Barometr E-Shopper. Wynika z niego, że e-nabywcy wymagają od marek i firm działań, które zapewnią skuteczne usługi przy jednoczesnej trosce o środowisko naturalne i otoczenie społeczne.

– W czasie pandemii koronawirusa wzrosła wrażliwość nie tylko na kwestie ochrony zdrowia, ale i na działania związane z koniecznością zapobiegania zmianom klimatu. Zauważamy wzrost rynku towarów z „drugiej ręki" i zwiększone zapotrzebowanie na przyjazne dla środowiska opcje doręczenia. Staramy się spełnić te oczekiwania poprzez wprowadzenie do naszej floty pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Kolejne samochody typu plug-in to ważny krok DPD Polska w tym kierunku – komentuje transakcję Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska. ©?

Mercedes-Benz eVito, jako pojazd lokalnie bezemisyjny, zaprojektowany szczególnie z myślą o miejskiej dystrybucji, doskonale się wpisuje w strategię redukowania śladu węglowego DPD Polska. Jego użytkowanie zapewni jednocześnie pracującym w firmie kurierom wiele innych korzyści, które oferuje elektromobilność – takich jak cicha jazda i możliwość korzystania z buspasów oraz bezpłatne parkowanie. To ogromne ułatwienie w ich pracy, która polega na nieustannym przemieszczaniu się po zatłoczonym mieście. Dla kuriera fakt, że nie musi np. odczekać kilku zmian świateł, stojąc w korku, oznacza sporą oszczędność czasu. Tę samą zaletę ma bezpłatne parkowanie – to co najmniej 2–3 minuty na każdym przystanku, a tych przystanków w ciągu dnia są dziesiątki.

Twoje wybory zależą od tego, co wiesz

Tylko 19
za pierwszy miesiąc dostępu do rp.pl

Subskrybuj

Kluczowym atutem jest jednak to, że biorąc pod uwagę średni dystans 80–100 km, który pokonuje codziennie kurier w mieście, eVito z zasięgiem 150 km pozwoli zrealizować wszystkie dostawy w ciągu dnia bez konieczności doładowywania akumulatora. Jest to możliwe dzięki konfiguracji maksymalnej prędkości do 80 km/h, która w warunkach miejskich jest całkowicie wystarczająca. Jednocześnie napęd elektryczny zapewnia także komfortową i dynamiczną jazdę, ponieważ oferuje moc maks. 85 kW i osiąga moment obrotowy 295 Nm. eVito ładuje również akumulatory podczas jazdy, dzięki możliwości odzyskiwania energii podczas hamowania. Kierowca ma ogromny wpływ na poziom rekuperacji, a co za tym idzie zasięg, sterując nim za pomocą manetek przy kierownicy – może wybrać jeden z czterech poziomów: „D–", „D", „D+" i „D++". Do dyspozycji ma także trzy programy jazdy „E+", „E" i „C".

Kolejny istotny w pracy kuriera aspekt specyfikacji eVito to przestrzeń ładunkowa, która wynosi 6,6 m3, ponieważ umiejscowienie napędu elektrycznego w żaden sposób jej nie ogranicza.

W ten sposób średni van z gwiazdą – lekki, funkcjonalny, wszechstronny i niezawodny – w swojej lokalnie bezemisyjnej wersji zachowuje wszystkie sprawdzone walory Vito. Tak samo jest w przypadku eSprintera, flagowego dużego pojazdu dostawczego Mercedes-Benz. W dodatku wraz z elektrycznym napędem klient otrzymuje cały ekosystem usług, takich jak Mercedes PRO z narzędziem do zarządzania ładowaniem, cztery przeglądy gratis oraz gwarancję na akumulator do ośmiu lat lub do 160 tys. km. W połączeniu z niższymi kosztami eksploatacji pojazdów elektrycznych oznacza to, że dowolna flota może zyskać w eVito lub w eSprinterze niezawodnego partnera do miejskiej dystrybucji, dzięki któremu zrealizuje własne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju, zbuduje wizerunek firmy nowoczesnej i ekologicznej oraz przyczyni się do zredukowania zanieczyszczeń w miastach, zachowując pełną efektywność biznesową.

Materiał powstał we współpracy z Mercedes-Benz Polska

Elektromobilność to dla Mercedes-Benz od dawna jeden z głównych celów strategicznych, obejmujących nie tylko same pojazdy. Dobrze wyraża to podejście ogłoszona w 2019 roku strategia na rzecz zrównoważonego rozwoju „Ambition39", w myśl której od 2040 roku – dziesięć lat przed terminem wyznaczonym przez porozumienie paryskie – koncern uzyska neutralność węglową nie tylko w zakresie oferowanych samochodów, ale także sposobu ich produkowania. Podejmując tę inicjatywę, pod lupę wzięto cały łańcuch wartości: od działu rozwoju po sieć dostawców, własną produkcję i elektryfikację pojazdów, aż po energię odnawialną w fazie użytkowania pojazdów elektrycznych. Natomiast własne fabryki samochodów osobowych i dostawczych Mercedes-Benz będą neutralne pod względem emisji CO2 już od 2022 r. Dotyczy to ponad 30 fabryk samochodów osobowych i dostawczych na całym świecie. Również od 2022 roku neutralna pod względem emisji CO2 będzie produkcja baterii.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne