Poznaliśmy szkoły, które uodparniają na lockdown

Najlepszą szkołą średnią w Polsce sprzyjającą zaangażowaniu społecznemu i rozwojowi kompetencji praktycznych wśród uczniów zostało Technikum nr 2 im. Elizy Orzeszkowej w Bartoszycach. Na podium Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2021 uplasowały się kolejno V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego w Krakowie i CXXII Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Domeyki w Warszawie.

Publikacja: 15.06.2021 20:00

Poznaliśmy szkoły, które uodparniają na lockdown

„Rzeczpospolita" jest patronem medialnym Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2021

Ogłoszenie wyników rankingu odbyło się 15 czerwca. Ranking docenia działalność nauczycieli i nauczycielek, którzy w tym roku ze względu na nauczanie zdalne, mieli dużo trudniejsze zadanie. To, że sobie z nim poradzili, potwierdza badanie realizowane na zlecenie Fundacji Zwolnieni z Teorii.

• Ogłoszono Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2021, który premiuje edukację praktyczną i możliwość szlifowania kompetencji przyszłości. Najlepsze szkoły są z Bartoszyc, Warszawy i Krakowa.

• Ogłoszenie wyników rankingu odbyło się 15 czerwca podczas gali online, którą poprowadził Marcin Prokop.

• Z badania realizowanego na zlecenie Fundacji Zwolnieni z Teorii przez agencję badawczą wynika, że nastolatkowie, którzy działali społecznie w czasie lockdownu, jaśniej widzą swój życiowy cel (o 12 proc.) oraz pewniej kreślą rozwój osobisty (o 12%) od tych, którzy nie angażowali się społecznie.

Tegoroczna edycja Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii objęła ponad 277 szkół z całej Polski. Wyszczególnione w zestawieniu placówki edukacyjne wyróżniają się wspieraniem swoich uczniów w działalności społecznej i rozwoju kompetencji przyszłości. - Ten rok dla polskich szkół był szczególnie trudny. Nauczyciele nie mogli tak jak zawsze wspierać bezpośrednio młodzieży w nauce i działalności społecznej, lecz robili to zza ekranów komputerów. Dlatego należą im się szczególne gratulacje za to, że pomimo trudnego okresu wprowadzali innowacje do programów nauczania, trwali i działali z myślą o tym, że nauka to nie tylko zakuwanie do matury, ale też okazja do poznania siebie i innych, rozwiązywania problemów otoczenia, które obserwujemy - podkreśla Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.

Trudne warunki pandemiczne działały także na niekorzyść dobrostanu psychologicznego młodzieży. Jednak jak pokazuje raport Fundacji Zwolnieni z Teorii - „Odporni na lockdown. Raport o tym, co chroniło dobrostan młodzieży w trakcie pandemii" - uczniowie tych szkół, którzy zrealizowali w tym roku szkolnym własny projekt społeczny w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, mają wyższy ogólny poziom dobrostanu psychologicznego niż ich rówieśnicy, którzy nie angażowali się społecznie. Raport bazuje na badaniu przeprowadzonym za pomocą polskiej adaptacji Kwestionariusza Dobrostanu (PSYCHOLOGICAL WELL-BEING SCALES) na reprezentatywnej próbie 621 uczniów. Z badania wynika, że nastolatkowie, którzy działali społecznie w czasie lockdownu, jaśniej widzą swój życiowy cel (o 12 proc.) oraz pewniej kreślą rozwój osobisty (o 12 proc.) od tych, którzy nie angażowali się społecznie. Dodatkowo uczniowie ci mają wyższe poczucie autonomii (ponad 7 proc.) oraz pozytywne relacje (ponad 6 proc.) niż ich rówieśnicy. Według raportu Fundacji Zwolnieni z Teorii odporni na lockdown to ci, którzy działając dla innych, troszczą się o siebie.

- Z zespołem śmiejemy się, że jak coś robimy z sensem, to daje nam to taką energię, że przez to nie wpadamy w apatię! - powiedziała w badaniu Anna Ziętek, uczennica I Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Smolenia w Bytomiu.

– Poczucie autonomii wiąże się z ogólnym dobrostanem, zadowoleniem z życia. To, co ważne, to uświadomienie sobie, że konstruowanie własnej autonomii jest procesem. Wymaga ćwiczenia i doświadczenia. Udział w Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii jest doskonałym przykładem takiego doświadczenia. Kompetencje społeczno-emocjonalne można rozwijać w perspektywie całego życia jednej osoby, ale także życia wybranej społeczności, szkoły, klasy czy rodziny - ćwicząc – komentuje wyniki badania dr Magdalena Śniegulska, psycholog z Uniwersytetu SWPS oraz Szkoły Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego.

– Równocześnie, w kontekście specyfiki zmiany wspólnej, której wszyscy doświadczyliśmy, a młodzi ludzi odczuli ją w sposób szczególny, co pokazują badania, życia w pandemii i niepewności jutra, taka kompetencja jak panowanie nad otoczeniem, która jest wysoka u członków Olimpiady, może być niezwykle istotnym czynnikiem ochronnym – podkreśla dr Magdalena Śniegulska.

- Ten rok był trudny dla każdego z was i dla całego świata. Wszyscy czuliśmy się sfrustrowani, zmęczeni, samotni i często bardzo zdezorientowani. W tym czasie światowe wykorzystanie technologii posunęło się do przodu o co najmniej 5 lat w ciągu zaledwie 5 miesięcy. W tych trudnych dla polskiej edukacji czasach warto wspomnieć i docenić te szkoły oraz nauczycieli, którzy zadbali o rozwój umiejętności przyszłości, ponieważ będą katalizatorem powrotu z pandemii – mówiła podczas gali Liza Belozerova, EMEA Grant Lead w Google.org, który wspiera tegoroczną edycję Zwolnionych z Teorii.

Jak można dołączyć do szkół wspierających uczniów w rozwoju kompetencji społecznych? Wystarczy wstąpić do grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii i zainspirować młodzież do realizowania własnego projektu społecznego. W Polsce jest już niemal 550 nauczycieli i nauczycielek, którzy angażują się i wspierają uczniów na zasadach mentora, otrzymując pełne wsparcie szkoleniowe od zespołu Fundacji. Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii jest zwieńczeniem tych działań, podsumowaniem całego roku szkolnych zmagań tysięcy młodych osób w całej Polsce.

Ogłoszenie Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii miało miejsce 15 czerwca podczas wydarzenia online. Galę finałową prowadził Marcin Prokop, popularny dziennikarz i prezenter telewizyjny. Pełen Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii dostępny jest pod adresem: www.ranking.zwolnienizteorii.pl. Partnerami Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii są ING Bank Śląski oraz Grupa Pracuj, właściciel serwisu Pracuj.pl. Olimpiadę Zwolnieni z Teorii wspiera Google.org.

Badanie na potrzeby raportu „Odporni na lockdown. Raport o tym, co chroniło dobrostan młodzieży w trakcie pandemii" przeprowadzono metodą ilościową CAWI w maju 2021 roku w dwóch grupach: uczniów, którzy brali udział w tegorocznej edycji olimpiady Zwolnieni z Teorii oraz uczniów szkół średnich, którzy w roku szkolnym 2020/21 nie angażowali się w żadne działania społeczne. Badanie obejmowało poziom ogólnego dobrostanu, jak i sześć wymiarów dobrostanu tj. samoakceptacja, pozytywne relacje z innymi, autonomia, panowanie nad otoczeniem, cel życiowy i osobisty rozwój. Zastosowano Polską Adaptację Kwestionariusza Dobrostanu (PSYCHOLOGICAL WELL-BEING SCALES) autorstwa Jana Cieciucha i Dominiki Karaś.

„Rzeczpospolita" jest patronem medialnym Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2021

„Rzeczpospolita" jest patronem medialnym Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2021

Ogłoszenie wyników rankingu odbyło się 15 czerwca. Ranking docenia działalność nauczycieli i nauczycielek, którzy w tym roku ze względu na nauczanie zdalne, mieli dużo trudniejsze zadanie. To, że sobie z nim poradzili, potwierdza badanie realizowane na zlecenie Fundacji Zwolnieni z Teorii.

Pozostało 95% artykułu
Ekonomia
Chcemy spajać projektantów i biznes oraz świat nauki i kultury
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności