Pandemia koronawirusa znacznie zwiększyła zainteresowanie firm digitalizacją i wdrażaniem kompleksowych rozwiązań.
Nowością dla wielu przedsiębiorstw była konieczność błyskawicznego przeorganizowania całej firmy na nowy sposób komunikacji, zarządzania zespołem, a przede wszystkim realizowania procesów biznesowych.
– Gotowość do przełączenia się na tryb online zależy przede wszystkim od tego, jakich narzędzi technologicznych wspierających pracę firma używała dotychczas. Programy do zdalnej komunikacji czy chmurowe rozwiązania pozwalające np. pracować wspólnie nad jednym dokumentem są w obecnej sytuacji nieodzowne w sprawnym prowadzeniu projektów. Firmy powinny jednak zadbać również o inne narzędzia, które dziś pozwolą im zachować ciągłość biznesową, a po ustabilizowaniu sytuacji usprawnią prowadzony biznes – mówi Artur Miękina, dyrektor sprzedaży projektów kluczowych w Asseco Data Systems.
Eksperci podkreślają, że dobry dostawca systemów informatycznych nie powinien się ograniczyć wyłącznie do zaspokojenia potrzeb zgłoszonych przez firmę czy rozwiązania zidentyfikowanych problemów, ale zaproponować usługi, które pozwolą uzyskać większe korzyści z narzędzi informatycznych.
Chmura to podstawa
Podstawowe narzędzia potrzebne do efektywnego i prostego przejścia w tryb pracy na odległość to przede wszystkim nowoczesne rozwiązania chmurowe, które umożliwiają zdalne zarządzanie przedsiębiorstwem, dają kontrolę nad procesami firmy oraz zapewniają swobodną komunikację i przepływ informacji między pracownikami. Polski rynek informatyczny ma bogatą ofertę chmurowych narzędzi do prowadzenia firmy w modelu pracy zdalnej. Np. w ofercie Comarchu są m.in. programy ERP/FK, które poprzez przeglądarkę internetową umożliwiają zarządzanie firmą z każdego miejsca – z biura, z domu czy poprzez smartfon. Są one wyposażone w narzędzia analityczne do automatycznej kontroli efektywności pracowników, również tych pracujących zdalnie. Systemy te mają też wbudowane i zintegrowane narzędzia e-commerce, co pozwala na bardzo szybkie uruchomienie np. własnego sklepu internetowego lub wystawienie ofert dla Allegro.