Z raportu franchisedirect.com wynika, że pod względem przychodów oraz skali operacji największym systemem franczyzowym na świecie jest McDonald's, przed KFC oraz hotelową siecią Marriott. Ogółem marki z tego kraju zdecydowanie dominują w zestawieniu. Inne państwa reprezentowane na liście to tylko Wielka Brytania i Japonia.
Średnio jeden system franczyzowy w gronie liderów operuje w 30 krajach. Liderem jest Hertz, obecny na aż 130 rynkach, choć ostatnio płyną z centrali informacje o kłopotach finansowych firmy, w którą kryzys związany z epidemią uderzył szczególnie mocno.
Kłopoty sektora
Dług Hertz to już 17 mld dol., z czego ponad 80 proc. stanowią raty za pojazdy. O tragicznej wręcz sytuacji świadczy fakt, że pożyczkodawcy wykazali się wyjątkową wyrozumiałością dla firmy, dając jej ulgę w związku z potencjalnym bankructwem. Dzięki temu Hertz ma więcej czasu, aby opracować plan ratunkowy, po tym jak 29 kwietnia ujawnił, że spóźnił się z dużymi opłatami za leasingowane pojazdy – podała agencja Bloomberg. Wierzyciele wstępnie dali firmie czas do 4 maja na znalezienie rozwiązania. Ten termin został potem jednak przesunięty na 22 maja.
Amerykańskie marki poprzez franczyzę rozwijają się nie tylko na macierzystym rynku, ale również w ten sposób prowadzą międzynarodową ekspansję. W efekcie wiele marek z czołówki największych systemów znanych jest doskonale także polskim klientom. Jednak o ile ostatnie lata były dla tego rodzaju rozwiązań okresem wzrostu, o tyle w 2020 r. tempo ekspansji może przynajmniej znacząco zahamować.