Płatności zmieniają się w szybkim tempie, rośnie także liczba miejsc, gdzie można zapłacić zbliżeniowo. Czy konsumenci widzą korzyści płynące z tego rodzaju płatności?
Jakub Kiwior: Konsumenci w Polsce są otwarci na korzystanie z płatności bezgotówkowych. Doceniają ich szybkość i prostotę, przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Nie bez znaczenia jest też infrastruktura – transakcje zbliżeniowe są akceptowane w każdym terminalu płatniczym w Polsce. Patrząc szerzej – jesteśmy otwarci na innowacje i doceniamy je. Dowodem są badania, które niedawno zrealizowała Visa. Dotyczyły one przełomowych rozwiązań, jakimi są płatności biometryczne.
Aż 62 proc. konsumentów jest gotowych korzystać podczas zakupów z uwierzytelnienia biometrycznego zamiast posługiwać się hasłem.
Jak te nowoczesne technologie mają się do bezpieczeństwa? Badania, na które się pan powołuje, pokazują, że 40 proc. ankietowanych uważa biometrię za bezpieczniejszą od tradycyjnych metod płatności, lecz czy przypadkiem nie darzą jej zbyt dużym zaufaniem?
Każda płatność Visa, ta dokonywana kartą, smartfonem lub smartwatchem jest chroniona dzięki wielu warstwom zabezpieczeń. Karty zbliżeniowe są wyposażone w mikroprocesor, chronione przy zastosowaniu kryptografii oraz najnowszych rozwiązań technologicznych. Przy płatnościach mobilnych korzystamy z autorskiej technologii tokenizacji Visa. Warto zaznaczyć, że w krajach, w których płatności zbliżeniowe są powszechnie stosowane, oszustwa w punktach sprzedaży utrzymują się na historycznie niskim poziomie.