Czy Polska jest gotowa na płatności mobilne?

Płatności mobilne dają klientom znacznie więcej korzyści i wygody niż tradycyjne karty - mówi Anthony Hicks z firmy PayPal, odpowiedzialnym za strategiczną integrację usług na terenie UE

Publikacja: 17.05.2012 17:36

Czy Polska jest gotowa na płatności mobilne?

Foto: Bloomberg

"Rz": Czy Polska jest gotowa na płatności mobilne?

Anthony Hicks:

Tak, jest gotowa. Świadczy o tym wysoka penetracja smartfonów, szerokie zastosowanie płatności zbliżeniowych oraz szybka adopcja technologicznych nowinek przez konsumentów. Brakuje jednak standardu, rozwiązania, które będzie działało na szeroką skalę, wspieranego przez banki, instytucje kartowe i telekomy. Do czasu porozumienia się tych organizacji będziemy widzieć różnej skali testy i próby rozwiązań płatności mobilnych przez pojedynczych graczy.

Czy możliwe jest, aby płatności mobilne i e-portfele wkrótce zastąpiły karty płatnicze?

Z mojego punktu widzenia – tak. Powód? Cyfrowe portfele takie jak PayPay skupiają wszystkie kardy debetowe, kredytowe i szczegóły rachunków bankowych. Widzimy, że klienci coraz chętniej korzystają z e-portfeli, zamiast wklepywać szczegóły swoich kart kredytowych na stronach internetowych lub w aplikacjach mobilnych, za pośrednictwem których wykonywana jest transakcja. Klienci będą poszukiwać coraz szybszych i bezpieczniejszych sposobów płacenia, takich które ograniczą potencjalne nieporozumienia przy kasie. Wyzwaniem dla twórców aplikacji mobilnych będzie ograniczenie do minimum ilości danych wymaganych przez aplikację do zrealizowania usługi. Np. po co prosić klienta o tworzenie loginu i hasła, skoro może on użyć do tego celu swojego konta użytkownika z Facebooka lub PayPala.

Jednak w sklepie czy restauracji skorzystamy raczej z karty niż z e-portfela.

Niekoniecznie. Płatności mobilne dają klientom znacznie więcej korzyści i wygody niż tradycyjne karty. Na przykład w Wielkiej Brytanii w sieci barów Pizza Express istnieje możliwość uiszczenia opłaty przez iPhone'a lub telefon z systemem Android. Siedząc przy stoliku nie musimy korzystać w tym celu z pośrednictwa kelnera ani spuszczać swojej karty płatniczej z oczu.

Czy popularną ostatnio technologię NFC można zaliczyć do płatności mobilnych?

NFC nie jest właściwie formą płatności mobilnych, tylko płatnością zbliżeniową. Jednak z pewnego punktu widzenia nosi znamiona tego typu usługi. Jeśli na przykład mamy do zrealizowania kupon zniżkowy na kawę, może on zostać przeniesiony w naszym telefonie do punktu sprzedaży poprzez technologię NFC. Transakcja taka staje się usługą mobilną wtedy, kiedy wywołuje interakcję z aplikacją płatniczą działającą w telefonie komórkowym.

Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego