Od wielu miesięcy sytuacja branży tworzyw sztucznych nie wyglądała najlepiej. Jak jest teraz? jak braki w dostępie surowców wpłynęły na Eurocast?
Galopujące wzrosty cen oraz bardzo mocno ograniczona dostępność surowców stanowiły jedno z największych wyzwań w całej branży, co również odczuliśmy. Dostawy niektórych rodzajów surowców były w tym czasie tak bardzo ograniczone, że nie wszyscy przetwórcy byli w stanie dokonać wystarczających zakupów granulatów, co w konsekwencji spowodowało, że sami musieli ograniczyć produkcję.
W Eurocast, dzięki długoletniej współpracy z wyselekcjonowaną grupą wiarygodnych kontrahentów, byliśmy w stanie dokonać zakupów na poziomie, który umożliwił realizację zakładanych na 1-2Q wolumenów produkcyjnych. Siła zakupowa i stabilność finansowa Eurocast zdecydowanie pomagała w skutecznych negocjacjach z dostawcami.
Czy wzrosty cen granulatów nie wpłynęły na koszty produktów? Co na to klienci?
Sytuacja z surowcami siłą rzeczy znalazła odzwierciedlenie w cenach folii do opakowań. Niestety, gwałtowne zmiany cen surowców nie pomagały w dopasowywaniu cen sprzedaży do aktualnej sytuacji w najbardziej kosztotwórczym czynniku, choćby ze względu na efekt pewnej inercji występujący w procesie od zamówienia, poprzez produkcję, do wysyłki towaru do klienta. Zawsze istnieje pewne opóźnienie, a zmiany warunków, głównie w obszarze cenowym, zawartych wcześniej z klientami umów właściwie nigdy nie spotykają się ze zrozumieniem. W przyszłości takie zachowanie może skutkować problemami po stronie komercyjnej i odpływem pewnej grupy rozczarowanych klientów. Dostosowania cen należało więc zrobić w sposób niezwykle przemyślany, copowinno przynieść oczekiwane skutki ekonomiczne.