Wyborcza gra na pieniądze

Bukmacherzy zwietrzyli w wyborach świetny interes. Proponują zakłady, w których można wytypować na przykład przyszłą koalicję. Chociaż namawianie do takich gier jest zabronione, firmy łatwo obchodzą zakazy

Aktualizacja: 18.10.2007 13:04 Publikacja: 18.10.2007 11:04

Wyborcza gra na pieniądze

Foto: Rzeczpospolita

Jedna z firm zdecydowała się nawet rozdawać graczom pieniądze na zakłady wzajemne. Warunkiem jest pójście do urny wyborczej i oddanie głosu. Praktycznie wszyscy bukmacherzy proponują po kilka możliwości obstawiania wydarzeń politycznych i społecznych.

Popularność tego typu zakładów ostatnio znacznie wzrosła.Obstawiać można już nie tylko to, kto wygra wybory, ale także jaka koalicja powstanie w nowym Sejmie. Przed debatą Tusk – Kwaśniewski można było typować, czy u byłego prezydenta ujawni się wtedy tajemniczy wirus z Filipin. – W tym wypadku przegraliśmy, gdyż wszyscy gracze postawili na to, że nie. Musieliśmy więc wypłacić im wygrane – mówi Tomasz Piotrowski, country manager firmy Betsson.com w Polsce, która zorganizowała zakłady.

Bukmacherzy przyznają, że jeszcze cztery – pięć lat temu w ogóle nie przyjmowali zakładów dotyczących wydarzeń politycznych czy społecznych. A dziś zainteresowanie nimi jest niekiedy podobne jak w przypadku typowania wyników sportowych. – Firmy prześcigają się w proponowaniu coraz ciekawszych zestawień. My w tym roku zrezygnowaliśmy z zakładów o to, która partia wygra. Postanowiliśmy skonfrontować liderów partyjnych z poszczególnych regionów. To na nich można stawiać – mówi Tomasz Chalimoniuk, prezes firmy Totolotek.

Najodważniejszy i całkowicie nowatorski na polskim rynku hazardu chwyt marketingowy zastosowała firma Betsson.com, która jest częścią grupy Betsson notowanej na giełdzie w Sztokholmie. – Każda osoba, która prześle nam swoje zdjęcie z kartą do głosowania, otrzyma 10 zł do wykorzystania na nasze gry – wyjaśnia Tomasz Piotrowski.Spółka Betsson.com jest zarejestrowana na Malcie i prowadzi polskojęzyczny serwis internetowy od marca 2006 roku. Korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy graczy.

Eksperci twierdzą jednak, że akcja płacenia za udział w głosowaniu, choć pomysłowa, jest wątpliwa z prawnego punktu widzenia. – Promowanie hazardu jest nielegalne – mówi zdecydowanie Jakub Lutyk, rzecznik Ministerstwa Finansów.Urzędnikom brakuje jednak narzędzi prawnych, by ścigać takie przypadki. – Służba Celna zajmuje się tylko kontrolowaniem, czy legalnie działające podmioty przestrzegają prawa. A internetowe firmy hazardowe są nielegalne, więc popełniane przez nie przestępstwa są zgłaszane do prokuratury – informuje Lutyk.

– Nie spotkałem się z przypadkiem, żeby jakakolwiek osoba organizująca internetowe zakłady dla Polaków została postawiona przed sądem, a tym bardziej ukarana. Wówczas bowiem polski rząd mógłby liczyć na sprawę przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości, który już kilkakrotnie opowiadał się po stronie bukmacherów – mówi Bartosz Andruszaniec, prawnik w kancelarii Allen & Overy.Dodaje, że nasze prawo jest przestarzałe, nie daje bowiem prawnych możliwości radzenia sobie z nielegalną działalnością internetowych firm hazardowych.

Piotrowski broni akcji Betsson.com. – Jesteśmy zarejestrowani na Malcie, dlatego prowadzimy działalność zgodnie z tamtejszym prawem – mówi.

Ale nie tylko firmy internetowe obchodzą narzucane na hazard ograniczenia. Polskie prawo jest na tyle restrykcyjne, że zabrania nawet umieszczania na firmowej stronie internetowej listy punktów, w których można zawierać zakłady. Co bardziej pomysłowe przedsiębiorstwa zdecydowały się więc wydawać gazetkę i na swoich stronach internetowych zamieszczają listę punktów, w których można ją kupić. To oczywiście te same punkty, w których przyjmowane są zakłady. Tak robi np. Profesjonał czy Betako. Sposób na zakaz reklamy ma też Totolotek, który promuje swoją stronę internetową. – Nie reklamujemy hazardu, tylko naszą stronę w sieci. To nie jest zabronione – wyjaśnia Tomasz Chalimoniuk. Bukmacherzy decydują się też na sponsorowanie drużyn sportowych. W zamian mogą powiesić swój baner na stadionie lub ubrać piłkarzy w koszulki ze swoim logo.

Ekonomia
Pracownik w centrum uwagi organizacji
Ekonomia
Korzyści dla firmy z wynajmu długoterminowego
Ekonomia
Czy sukces może uśpić czujność lidera?
Materiał Promocyjny
Porównywarka finansowa, czyli jak szybko wybrać najlepszy produkt bankowy
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Ekonomia
Świetny debiut Diagnostyki na GPW. Akcje mocno w górę