Wydawcy edukacyjni na czele rankingu “Rz”

Na książkowym rynku najlepiej radzą sobie wydawcy tytułów specjalistych oraz ci, którym udaje się przywiązać klientów

Publikacja: 10.05.2012 04:16

Wydawcy edukacyjni na czele rankingu “Rz”

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

W czołówce naszego zestawienia wyników wydawnictw w Polsce dominują firmy wyspecjalizowane w publikacjach branżowych, szkoleniowych i edukacyjnych.

Pierwsza trójka to Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, które – jako jedyne – pokonały granicę 200 mln zł pozyskanych przychodów w 2011 roku, wydawnictwo Nowa Era (podręczniki) oraz Wolters Kluwer Polska (książki dla specjalistów, m.in. z zakresu zarządzania, biznesu i prawa). – Tak to wygląda wszędzie na świecie: dominują te wydawnictwa, które są potrzebne do pracy lub nauki. Ludzie kupują je, bo po prostu muszą. Nie wyobrażam sobie prawnika, który nie zna nowych przepisów – mówi Włodzimierz Albin, prezes wydawnictwa Wolters Kluwer Polska i – od wczoraj – nowy prezes Polskiej Izby Książki.

Jednak wydawcy podręczników, na które na rynku jest naturalne zapotrzebowanie, narzekają na pogarszające się perspektywy w okresie demograficznego niżu. – W latach 90., w czasie wyżu demograficznego, w jednym roczniku uczniów było ok. 650 tys. osób. W szczytowym roku niżu (za kilka lat) będzie ich już tylko ok. 350 tys. – mówił „Rz" niedawno Piotr Marciszuk, prezes wydawnictwa Stentor.

Programy lojalnościowe windują sprzedaż

Pierwszymi na naszej liście wydawcami, którzy nie specjalizują się ani w wydawaniu podręczników, ani publikacji dla specjalistów, są Weltbild Polska Świat Książki i Reader's Digest.

Co charakterystyczne, obie te firmy prowadzą programy lojalnościowe dla czytelników, co wspiera sprzedaż wydawanych przez nie książek. – Weltbild dysponuje olbrzymią bazą klientów i narzędziami pozwalającymi na ich zaawansowane profilowanie. To z kolei umożliwia dobranie właściwej oferty książkowej do określonej grupy konsumenckiej. Cały ten rozbudowany system naczyń powiązanych w efekcie końcowym przekłada się na zwiększenie obrotów zarówno całej firmy, jak i wydawnictwa – przyznaje Anita Musioł, dyrektor wydawnicza i programowa książek Weltbild Polska Świat Książki.

Grono klientów wydawcy tworzy osobną grupę czytelników, która ma swój, inny od rynkowego, profil. – Trendy czytelnicze kształtują się inaczej w przypadku klientów naszej własnej sieci detalicznej i inaczej na rynku otwartym. W pierwszej grupie obserwujemy większe zainteresowanie lekką literaturą obyczajową, w drugiej – literaturą faktu – mówi Musioł.

„Grze o tron" pomógł  serial

W ubiegłorocznej czołówce bestsellerów Biblioteki Analiz, którą publikowała „Rzeczpospolita", najlepiej sprzedającą się książką okazała się jednak publikacja z zupełnie innej półki. Wprowadziło ją na rynek Wydawnictwo Zysk i S-ka, które z obrotami w 2011 roku na poziomie 24,6 mln zł zamykałoby pierwszą dwudziestkę naszego rankingu (niestety, nie udostępniło nam pozostałych wyników).

Wydawca osiągnął w ubiegłym roku duży sukces dzięki zaskakująco dobrej sprzedaży „Gry o tron" George'a R.R. Martina. Jak podaje Adam Zysk, łączna sprzedaż trzech wydań tej książki, dostępnych na rynku w ubiegłym roku, wyniosła ok. 100 tys. egz. Książce pomógł debiut serialu nakręconego na jej podstawie, pokazywanego w telewizji HBO. – Ta książka dostępna była na rynku już od kilku lat, ale nic wielkiego się z nią nie działo. Dopiero gdy połączyliśmy działania promocyjne z HBO, jej sprzedaż lawinowo wzrosła – mówi Adam Zysk i dodaje, że każdy następny tom kontynuujący „Grę o tron" także sprzedaje się dobrze.

Na spadającym rynku wydawcy liczą dziś na to, że branżę na nowo rozruszają nie tylko kolejne udane adaptacje kinowe i telewizyjne książek, ale też nowoczesne technologie, czyli rynek e-booków. Na razie, według NetPress Digital, jest on jednak wart zaledwie 6 – 9 mln zł (przy całym rynku książki wartym 2,7 mld zł).

W czołówce naszego zestawienia wyników wydawnictw w Polsce dominują firmy wyspecjalizowane w publikacjach branżowych, szkoleniowych i edukacyjnych.

Pierwsza trójka to Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, które – jako jedyne – pokonały granicę 200 mln zł pozyskanych przychodów w 2011 roku, wydawnictwo Nowa Era (podręczniki) oraz Wolters Kluwer Polska (książki dla specjalistów, m.in. z zakresu zarządzania, biznesu i prawa). – Tak to wygląda wszędzie na świecie: dominują te wydawnictwa, które są potrzebne do pracy lub nauki. Ludzie kupują je, bo po prostu muszą. Nie wyobrażam sobie prawnika, który nie zna nowych przepisów – mówi Włodzimierz Albin, prezes wydawnictwa Wolters Kluwer Polska i – od wczoraj – nowy prezes Polskiej Izby Książki.

Pozostało 80% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy