Niemieccy konsumenci nie tracą humoru. Ale nie mają powodów do radości

Nastroje konsumentów w Niemczech ustabilizują się w sierpniu po lekkim spadku w lipcu, bo nadzieje na malejącą inflację wywołały większe oczekiwania dotyczące dochodów — stwierdził instytut GfK na podstawie ankiety z 6-17 lipca.

Publikacja: 30.07.2023 13:10

Niemieccy konsumenci nie tracą humoru. Ale nie mają powodów do radości

Foto: Filip Frydrykiewicz

Wskaźnik nastrojów konsumentów poprawił się dla sierpnia do minus 24,4 pkt z minus 25,2 w lipcu, był też nieco lepszy od minus 24,7 pkt przewidywanych przez analityków pytanych przez Reutera.

Poprawa nastrojów wynikała głównie z oczekiwań większych dochodów — stwierdził Ralf Bürkl, ekspert w instytucie od konsumpcji — bo podwskaźniki gotowości do oszczędzania i do robienia zakupów były niemal identyczne dla obu miesięcy — lipca i sierpnia. Oczekiwania dotyczące dochodów poprawiły się o 5,5 pkt do minus 5,1 pkt w lipcu, do najwyższego poziomu od czasu rosyjskiej agresji na Ukrainę. W sierpniu 2022 ten wskaźnik wynosił minus 45,7 pkt. — Źródłem malejącego pesymizmu jest głównie nadzieja na spadek poziomu inflacji — stwierdził Bürkl.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Dane gospodarcze
Z jakiego powodu RPP nie obniża stóp procentowych? Polacy nie mają wątpliwości
Dane gospodarcze
Nie tak to miało wyglądać. Znów słabe dane o produkcji w Polsce
Dane gospodarcze
Gospodarka rosła jeszcze szybciej. Są nowe dane o PKB
Dane gospodarcze
Nowe dane o inflacji w Polsce. Najlepsze od lat i... najgorsze od ponad roku
Dane gospodarcze
PKB Chin wzrósł mocniej od prognoz. Ekonomiści obawiają się, co będzie dalej