Przemysł nie da się łatwo zatrzymać

Wojna w Ukrainie wzmocni bariery rozwoju polskiego przemysłu. Ale sektor jest tak mocno rozpędzony, że gwałtowne hamowanie raczej mu nie grozi.

Publikacja: 20.03.2022 22:27

Przemysł nie da się łatwo zatrzymać

Foto: Adobe Stock

Produkcja sprzedana polskiego przemysłu podskoczyła w lutym realnie (czyli w cenach stałych) o 17,6 proc. rok do roku. To czwarty z rzędu kilkunastoprocentowy wynik i zarazem szósty, który wyraźnie przebił przeciętne szacunki ekonomistów.

Szybciej niż w ostatnich miesiącach produkcja sprzedana przemysłu rosła wiosną 2021 r., ale to był przede wszystkim efekt niskiej bazy odniesienia z poprzedniego roku, gdy przemysł sparaliżowały pierwsze antyepidemiczne restrykcje. Nie licząc tego epizodu, koniunktura w tym sektorze jest najlepsza od 2004 r. Po oczyszczeniu z wpływu czynników sezonowych, produkcja w lutym była o 2,1 proc. większa niż w styczniu. Licząc w ten sposób, w ciągu zaledwie sześciu miesięcy produkcja podskoczyła o ponad 16 proc. To efekt m.in. kumulacji zapasów przez firmy, które chcą zwiększyć swoją odporność na przerwy w łańcuchach dostaw, ale też ożywienia w inwestycjach. Napędza ono wzrost produkcji w branżach powiązanych z budownictwem. Kołem zamachowym przemysłu jest też od pewnego czasu energetyka, co można wiązać z wysokimi cenami gazu w Europie. Zwiększa to bowiem konkurencyjność cenową wytwarzanej u nas energii z węgla.

99zł za rok.
Bądź na bieżąco! Czytaj ile chcesz!

Kto zostanie nowym prezydentem? Kto zostanie nowym papieżem? Co się dzieje w USA? Nie przegap najważniejszych wydarzeń z kraju i ze świata!
Dane gospodarcze
Zamówienia w niemieckich fabrykach wzrosły w marcu bardziej niż przewidywano
Dane gospodarcze
Rusza posiedzenie RPP. Brak obniżki stóp procentowych będzie sensacją
Dane gospodarcze
Polska kurczy się coraz szybciej. Jak wyjść z kryzysu demograficznego?
Dane gospodarcze
PMI dla polskiego przemysłu w dół. Optymizm w branży dawno tak nie tąpnął
Dane gospodarcze
Wojna celna poprawia atrakcyjność Polski. Skok inwestycji
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku