Jaką pan w tym widzi rolę sztucznej inteligencji?
To technologia nr 1 w naszym raporcie. Ponad 60 proc. przebadanych menedżerów w Polsce i na świecie zamierza w nią inwestować w ciągu najbliższego roku. SI ma już zastosowania w wielu procesach, np. w obsłudze klienta 24 godz. na dobę dzięki wirtualnym asystentom lub w medycynie w zakresie diagnostyki. Są to praktyczne zastosowania, które oszczędzają pieniądze i poprawiają kontakt z klientem.
Dużo się też mówi o blockchainie, internecie rzeczy czy 5G.
Na drugim miejscu wśród technologii, w które zamierzają inwestować przebadane firmy, znalazł się internet rzeczy, na trzecim blockchain, na czwartym rozszerzona rzeczywistość (AR). Technologii, na które wydaje pieniądze biznes, jest oczywiście więcej, np. obliczenia kwantowe. Firmy pracują też nad wykorzystaniem kilku technologii razem. 5G traktujemy natomiast jako technologię, która umożliwi dostarczenie spersonalizowanej oferty dla klienta w czasie rzeczywistym. 5G jest fundamentem, bez którego to się nie uda.
W co firmy powinny teraz inwestować?
Nie ma jednej recepty dobrej dla wszystkich. Uważam, że polskie firmy będą wprowadzać innowacje w dwóch obszarach. Pierwszym jest optymalizacja procesów biznesowych i poprawa efektywności, chociażby po to, żeby zarządzić deficytem siły roboczej. Drugi to obszar relacji z klientem, zapewnienie mu lepszej obsługi i lepiej dobranej oferty poprzez poznanie jego oczekiwań. Wyzwaniem jest jednak dostosowanie się do indywidualnej wrażliwości na personalizację – każdy ma swoje granice, a ich przekroczenie będzie skutkować utratą klienta.