Masterlease ma nowych właścicieli

700 mln zł kosztowało przejęcie spółek Masterlease od będącego od dwóch lat w kłopotach koncernu samochodowego GM

Publikacja: 22.04.2010 18:07

Masterlease ma nowych właścicieli

Foto: materiały prasowe

Abris Capital Partners odkupiła pakiet kontrolny akcji Masterlease Polska od dotychczasowego właściciela GMAC (ramię finansowe koncernu samochodowego GM). Masterlease to marka handlowa spółki leasingowej Futura oraz spółki zarządzania flotami Prime Car. Obie były wystawione na sprzedaż od dawna.

— Rozmowy z GMAC trwały rok — mówi Paweł Gieryński, partner Abris Capital Partner. Jak dodaje bilans Masterlease (1 mld zł) był w całości finansowany przez GMAC i należało znaleźć rozwiązanie jak go zrefinansować. Została więc przeprowadzona m.in. emisja obligacji Prime Car Management o wartości 535 mln zł. Wartość całej transakcji wyniosła zaś 700 mln zł. To oznacza, że GM stracił na inwestycji w Masterlease. Alternatywą dla koncernu było jednak likwidacja biznesu w Polsce.

— Wykup menadżerski akcji Masterlease Polska z udziałem funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners jest największą tego typu transakcją w Europie Centralnej i Wschodniej — mówi Jerzy Kobyliński, prezes Masterlease.

Przedstawiciele Abrisa i inni przejmujący m.in. Grzegorz Waluszewski i Jerzy Kobyliński nie ujawniają ile zainwestowali w przejęcie Masterlease. Fundusz private equity Abris inwestuje zwykle w spółki 15-45 mln euro. Inwestycja w Masterlease nie była zapewne dużo wyższa. — To była bardzo dobra cena jeśli chodzi o szansę na zwrot z inwestycji. Inwestujemy w pakiety kontrolne spółek na 3 do 5 lat i tak będzie zapewne i w tym przypadku — mówi Paweł Gieryński. O ile w Polsce inwestycja funduszu private equity w biznes leasingowy jest nowością, tak — zdaniem Pawła Gieryńskiego — za granicą takie się zdarzają.

Obecny kapitał Masterlease wynosi 450 mln zł. Znacząco więcej niż przez transakcją. — Poziom kapitałów pozwala na nam rozwój i daje możliwość zaciągania długu — mówi Jakub Kizielewicz, dyrektor finansowy, członek zarządu Masterlease.

Jak zapewnia Konrad Karpowicz, dyrektor handlowy, członek zarządu Masterlease, rozstanie z GM nie ma wpływu na współpracę z dilerami marek tego koncernu. — Nasza współpraca wygląda nawet dużo lepiej niż rok temu, gdy nie wiadomo było jaka będzie nasz przyszłość — mówi Karpowicz.

Bezpośrednim akcjonariuszem Masterlease jest Fleet Holdings.

Abris Capital Partners odkupiła pakiet kontrolny akcji Masterlease Polska od dotychczasowego właściciela GMAC (ramię finansowe koncernu samochodowego GM). Masterlease to marka handlowa spółki leasingowej Futura oraz spółki zarządzania flotami Prime Car. Obie były wystawione na sprzedaż od dawna.

— Rozmowy z GMAC trwały rok — mówi Paweł Gieryński, partner Abris Capital Partner. Jak dodaje bilans Masterlease (1 mld zł) był w całości finansowany przez GMAC i należało znaleźć rozwiązanie jak go zrefinansować. Została więc przeprowadzona m.in. emisja obligacji Prime Car Management o wartości 535 mln zł. Wartość całej transakcji wyniosła zaś 700 mln zł. To oznacza, że GM stracił na inwestycji w Masterlease. Alternatywą dla koncernu było jednak likwidacja biznesu w Polsce.

Biznes
Dymisja w rządzie w związku z LOT-em. Odchodzi wiceminister aktywów z Polski 2050
Biznes
Polska ma zgodę na kupno 96 śmigłowców Apache. Dostaniemy też kredyt
Biznes
MON kupuje nowoczesne pociski dla polskich samolotów
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Black Friday - wyzwanie dla sprzedawców
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jak firmy z GPW radzą sobie w Chinach?
Materiał Promocyjny
Fundusze Europejskie stawiają na transport intermodalny