Marki luksusowe mało znane w Polsce

Symbolami dóbr z najwyższej półki są często popularne marki. Tych naprawdę luksusowych prawie nie znamy

Publikacja: 27.10.2010 21:39

Z odzieży Polacy często wybierają sportowe Adidas i Nike, z luksusem niemające nic wspólnego.

Z odzieży Polacy często wybierają sportowe Adidas i Nike, z luksusem niemające nic wspólnego.

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Mimo rosnącej zamożności Polacy wciąż mają problem z określeniem, co jest towarem luksusowym – wynika z badania Instytutu Międzynarodowego Zarządzania i Marketingu warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej. Testowi poddano próbę 800 osób, z nadreprezentacją tych określających siebie jako zamożne.

Wśród firm obuwniczych dla badanych najbardziej luksusowy jest Adidas, wśród kosmetyków Vichy, L'Oreal i Nivea, a dopiero czwarte miejsce zajmuje marka z górnej półki – Christian Dior. Jedynie w przypadku perfum w czołówce znaleźli się prawdziwi potentaci – są i Chanel, i Dior. W odzieży wygrywa co prawda Armani, ale wysoko są sportowe Adidas i Nike, z luksusem niemające nic wspólnego.

– Kiedyś te marki, choć znane w Polsce, kojarzyły się z czymś niedostępnym i przez to luksusowym. Potem jako jedne z pierwszych weszły do Polski i dalej są traktowane jako coś lepszego – tłumaczy Anna Nalazek, prezes firmy doradczej Intuition.

Zaskakujący jest niemal zupełny brak wskazań marek naprawdę luksusowych, jak Louis Vuitton, Gucci czy Prada. "Jeżeli marka nie ma w Polsce sklepów i nie prowadzi kampanii promocyjnych, nie staje się przedmiotem marzeń konsumentów" – uważają badacze z SGH.

– Jesteśmy w tyle za Europą. Za luksus uważamy najczęściej towary oglądane kiedyś w sklepach Peweksu – mówi Jerzy Mazgaj, który wprowadził do Polski takie marki jak Burberry czy Kenzo.

Z tegorocznego raportu firmy doradczej KPMG wynika, że w Polsce obecna jest już co druga marka luksusowa, a w przypadku odzieży – co trzecia. Towary z górnej półki kupuje z różną częstotliwością ponad 2 mln osób.

Polacy niezbyt dobrze znają towary luksusowe także dlatego, że dla wielu są one zbyt drogie. Eurostat zamożność Polaków (mierzoną PKB na mieszkańca z uwzględnieniem siły nabywczej) w 2009 r. ocenia na 61 proc. unijnej średniej. W Irlandii jest to 131 proc., Szwecji 120 proc. a Czechach – 80 proc.

[ramka][srodtytul]Marki luksusowe według Polaków[/srodtytul]

Ubrania - Armani

Sprzęt audio-wideo - Sony

Perfumy - Chanel

Alkohole - Johnnie Walker

Kosmetyki - Vichy

Obuwie - Adidas

[i]źródło: SGH[/i][/ramka]

Mimo rosnącej zamożności Polacy wciąż mają problem z określeniem, co jest towarem luksusowym – wynika z badania Instytutu Międzynarodowego Zarządzania i Marketingu warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej. Testowi poddano próbę 800 osób, z nadreprezentacją tych określających siebie jako zamożne.

Wśród firm obuwniczych dla badanych najbardziej luksusowy jest Adidas, wśród kosmetyków Vichy, L'Oreal i Nivea, a dopiero czwarte miejsce zajmuje marka z górnej półki – Christian Dior. Jedynie w przypadku perfum w czołówce znaleźli się prawdziwi potentaci – są i Chanel, i Dior. W odzieży wygrywa co prawda Armani, ale wysoko są sportowe Adidas i Nike, z luksusem niemające nic wspólnego.

Materiał Partnera
Naszym priorytetem jest audyt i działanie w interesie publicznym
Biznes
Potrzebny jest broker łączący naukę i biznes
Materiał Partnera
Dyrektywa CSRD zmieni warunki także dla mniejszych firm
Biznes
„Dobrze kombinujecie!” Jak Rafał Brzoska ograł Ryanaira i Wizzaira
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Biznes
Niemieckie firmy domagają się moratorium dla biurokracji
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje