GM i Renault też cierpią po tsunami

General Motors zawiesił mniej ważne zakupy i podróże służbowe, a Renault i Nissan rozmowy o kontroli nad AwtoWAZ w związku z podwójnym kataklizmem w Japonii

Publikacja: 20.03.2011 17:04

GM i Renault też cierpią po tsunami

Foto: Bloomberg

Amerykański koncern zawiesza od poniedziałku produkcję w Saragossie i likwiduje na dwa dni (21-22 marca) dwie zmiany w Eisenach — ogłosił rzecznik Klaus-Peter Martin.

Obie fabryki produkują model Opel Corsa, a brakuje im japońskich komponentów elektrycznych. Rzecznik zapewnił jednak, że klienci nie zauważą tych przerw, a firma nie przewiduje nowych postojów w najbliższych tygodniach.

Problemy z zaopatrzeniem w części i eksportem zmusiły GM do zatrzymania od poniedziałku produkcji w zakładzie w Shreveport w Luizjanie.

Japonia jest ważnym dostawcą komponentów dla światowych sektorów motoryzacji i wysokiej technologii.

- Z powodu wydarzeń w Japonii zostały zawieszone rozmowy Renaulta i Nissana o przejęciu kontroli nad AwtoWAZ — poinformował szef właściciela rosyjskiej firmy samochodowej, Rosyjskie Technologie, Sirrgiej Czemezow.

Obie zagraniczne firmy mają już 25 proc. w producencie samochodów Łada, a Renault zapowiadał, że udział ten może z czasem przekroczyć 50 proc.

Nissan miał przejąć 10 proc., ale — jak twierdzi analityk motoryzacji z firmy maklerskiej Otkritie, Igor Krajewski — odroczył ekspansję w Rosji z powodu wewnętrznych problemów w Japonii. — Najprawdopodobniej wrócą do negocjacji o AwtoWAZ, ale na razie Nissan skupi się na posiadanych aktywach i na rozwiązywaniu problemów w Japonii — dodał Krajewski.

Nissan wstrzymał produkcje w trzech z czterech swych montowni w Japonii, gdzie powstaje 23 proc. jego pojazdów. Według wyliczeń banku Goldman Sachs dzienne straty wynoszą 2 mld jenów (24,6 mln dolarów).

Członek dyrekcji Nissana wyjaśnił z kolei, że japońska firma dostrzega niewielki wpływ trzęsienia i tsunami na produkcję w zagranicznych zakładach, także w Rosji. Na podstawie nowego rządowego programu zachęt Nissan obiecał zwiększyć produkcję w tym kraju, jego modele miały wyjeżdżać z fabryki w Togliatti

Amerykański koncern zawiesza od poniedziałku produkcję w Saragossie i likwiduje na dwa dni (21-22 marca) dwie zmiany w Eisenach — ogłosił rzecznik Klaus-Peter Martin.

Obie fabryki produkują model Opel Corsa, a brakuje im japońskich komponentów elektrycznych. Rzecznik zapewnił jednak, że klienci nie zauważą tych przerw, a firma nie przewiduje nowych postojów w najbliższych tygodniach.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!
Biznes
Gdzie wyrzucić karton po mleku? Nie wszyscy znają dobrą odpowiedź
Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG