Marka Apple warta prawie 183 mld dolarów

Wyceniany na 183 mld dol. brand otwiera listę 100 najcenniejszych,wartych 2,4 bln dolarów

Publikacja: 23.05.2012 02:17

– Mocne marki są czymś w rodzaju polisy ubezpieczeniowej w biznesie – podkreśla Eileen Campbell, prezes firmy badawczej Millward Brown, w komentarzu do tegorocznej, siódmej już edycji rankingu najdroższych marek świata BrandZ Top 100.

Jak jednak wynika z zestawienia, ta polisa w prawie połowie przypadków ma teraz mniejszą wartość niż przed rokiem – 49 ze 100 marek straciło w ciągu roku na wycenie. Łączna wartość setki najdroższych brandów utrzymała się na ubiegłorocznym poziomie 2,4 bln dol.

Słabszy Google

Na wartości zyskał lider zestawienia Apple, wyceniony na prawie 183 mld dol. – o niemal jedną piątą więcej niż przed rokiem, kiedy po raz pierwszy znalazł się na czele listy. W górę poszedł też brand IBM, który z wyceną sięgającą 116 mld dol. awansował na drugie miejsce, przeskakując najmocniejszą internetową markę – Google, która jako jedyna z pierwszej trójki straciła na wartości.

Poza pierwszą setką znalazły się w tym roku tak znane brandy jak Nokia oraz Goldman Sachs i Bank of America. Po kryzysie finansowym bankowe marki – zwłaszcza te z krajów rozwiniętych – nie mają najlepszej passy. Podobnie jak instytucje, które firmują, gdyż BrandZ powstaje w oparciu o dane finansowe (przychody i udział w rynku), notowania giełdowe oraz wyniki badań konsumenckich.

W tegorocznym rankingu łączna wartość marek banków spadła o 7 proc.  Najdroższą  jest ICBC (Industrial  & Commercial Bank of China), która z wyceną 41,5 mld dol. uplasowała się na 13. miejscu. Rekordzistą wzrostu wśród bankowych brandów jest rosyjski Sbierbank. Jego wartość wzrosła w ciągu roku o jedną czwartą, do 10,7 mld dol., co zapewniło  mu awans na 74. miejsce, kilka oczek przed amerykańskim Citibankiem, który wyceniano na niespełna 10 mld dol.

Rekordzistą wzrostu okazał się – drugi rok z rzędu – Facebook, wyceniany teraz na 33,2 mld dol., o trzy czwarte więcej niż przed rokiem. To dało mu awans na 19. miejsce zestawienia, w którym czołówkę zdominowały marki technologiczne.

Siła Chin i kobiet

Wśród państw nadal najwięcej przedstawicieli mają w Top 100   USA. Amerykańskie brandy dominują w pierwszej dziesiątce zestawienia. Spoza USA jest tylko China Mobile, która zamyka dziesiątkę- najwyżej notowana z 13 już chińskich marek w  Top100.  Nie tylko to potwierdza rosnące znaczenie rozwijających się rynków, które z setkami milionów konsumentów windują wartość rodzimych marek i wzmacniają globalne brandy.

Jak podkreśla Jakub Antoszewski z Millward Brown SMG/KRC, to sukces w Azji, szczególnie w Chinach, pomaga rosnąć luksusowym brandom, które należą do liderów wzrostu.

Zgodnie z najnowszymi trendami, autorzy rankingu zwrócili też uwagę na zależność wycen marek od udziału kobiet w zarządach firm właścicieli. Okazało się, że 77 proc. brandów należy do spółek, które w zarządach mają panie. Co więcej, w ciągu pięciu lat łączna wartość tych marek wzrosła o dwie trzecie, ponad 10 razy więcej niż brandów rozwijanych przez wyłącznie męskie zarządy.

Krajowi potentaci

Najwyżej wyceniana polska marka Orlen, w ostatnim rankingu „Rz" oszacowana na ponad 3,8 mld zł, w przeliczeniu na dolary jest warta jedną siódmą tego, co brand DHL, zamykający listę BrandZ Top100. Łączna wartość wycenianych w naszym rankingu 330 polskich marek wynosi 57 mld zł (ok. 17 mld dol.) – czyli niespełna jedną dziesiątą wyceny najdroższej światowej marki, Apple. W tym roku wartość polskiego rankingu może jeszcze spaść, gdyż zniknie zeń zajmująca czwarte miejsce Telekomunikacja Polska – zastąpiona przez globalny brand Orange. Ten zajmuje na liście BrandZ 50. miejsce, wyceniany jest na 15,4 mld dol. Trudno jednak porównywać globalne zastawienie z polskim rankingiem, biorącym pod uwagę wyniki marek na krajowym rynku. Uczestnicy zestawienia, nawet po uwzględnieniu ich zagranicznej ekspansji, nie mieliby jednak szans ze światową czołówką. Marki z Chin i Indii znalazły się w BrandZ nie ze względu na swój międzynarodowy sukces, ale dzięki wielkości rodzimych rynków.

– Mocne marki są czymś w rodzaju polisy ubezpieczeniowej w biznesie – podkreśla Eileen Campbell, prezes firmy badawczej Millward Brown, w komentarzu do tegorocznej, siódmej już edycji rankingu najdroższych marek świata BrandZ Top 100.

Jak jednak wynika z zestawienia, ta polisa w prawie połowie przypadków ma teraz mniejszą wartość niż przed rokiem – 49 ze 100 marek straciło w ciągu roku na wycenie. Łączna wartość setki najdroższych brandów utrzymała się na ubiegłorocznym poziomie 2,4 bln dol.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety dalekiego zasięgu nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową