Woda: sprzedaż będzie rosła

Ponad 4,7 mld zł wydamy na wody butelkowane w 2013 roku. To o niemal 5 proc. więcej niż rok temu.

Aktualizacja: 17.04.2013 08:33 Publikacja: 17.04.2013 00:57

Woda: sprzedaż będzie rosła

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

- Rosnąca sprzedaż wody w Polsce wpisuje się w ogólnoświatowy trend. Na popularności zyskują produkty kojarzące się ze zdrowym trybem życia - mówi "Rz" Adam Bogacz, prezes firmy AKB Consulting, zajmującej się branżą napojową.

Ten rok, mimo spowolnienia gospodarczego i długiej zimy, nie powinien tego zmienić. – Niekorzystny wpływ na wyniki I kwartału miał słaby marzec. W ciągu całego roku sprzedaż wody powinna jednak zwiększyć się o około 5 proc. - mówi Ilona Woźniak, rzecznik prasowy spółki Żywiec Zdrój, lidera polskiego rynku wód butelkowanych.

Wzrostu sprzedaży wody na zbliżonym poziomie spodziewa się także firma badawcza Euromonitor International. Według niej w tym roku wydamy na wody butelkowane w sklepach i lokalach gastronomicznych ponad 4,7 mld zł, o ok. 200 mln zł więcej niż w 2012 r. O niespełna 7 proc., do prawie 2,6 mld zł zwiększy się w 2013 roku sprzedaż wód niegazowanych.

- Najdynamiczniej powinien rozwijać się segment wód funkcjonalnych (z składnikami wpływającymi pozytywnie na organizm - red.). Są bardzo popularne na świecie, a w Polsce dopiero raczkują - mówi Bogacz.

Według Euromonitora sprzedaż wód funkcjonalnych może sięgnąć w tym roku 29,8 mln zł, wobec 27 mln zł rok wcześniej. Produkty tego typu mają już w swojej ofercie, m.in. firmy Zbyszko i Ustronianka.

Głównie dzięki wodom, wartość całego rynku napojów bezalkoholowych ma szansę zwiększyć się w tym roku o ok. 1 proc., do 21,4 mld zł - prognozuje Euromonitor. Niższa niż przed rokiem może być natomiast sprzedaż soków i napojów gazowanych.

Inny scenariusz bierze pod uwagę Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjny Coca-Cola HBC Polska. - Spodziewamy się niewielkiego wzrostu we wszystkich kategoriach, zarówno jeśli chodzi o napoje gazowane, jak i o soki oraz wodę – mówi Iwona Jacaszek.

Dodaje, że sprzedaż wody powinna jednak rosnąć najszybciej.

Monika Kalwasińka, analityk Domu Maklerskiego PKO BP wzrost sprzedaży wody kosztem innych napojów tłumaczy nie tylko modą, ale i niższą ceną.

O dużej wrażliwości Polaków na ceny świadczy duży udział marek własnych w sprzedaży wody oraz rosnące zakupy w dyskontach.

- Według firmy Nielsen rynek napojowy w Polsce w styczniu i lutym 2013 roku zanotował 2,3 proc. wzrostu wartościowego i 2,1 proc. wzrostu ilościowego w ujęciu rok do roku. Odpowiedzialna jest za niego jest głównie sprzedaż w dyskontach, w tym również produktów branżowych – mówi Marek Kmiecik, dyrektor marketingu i członek zarządu spółki Hoop Polska.

Dodaje, że Hoop Polska planuje w bieżącym roku umocnić swoją pozycję w trzech głównych kategoriach: cola, syropy i napoje dziecięce.

- Rosnąca sprzedaż wody w Polsce wpisuje się w ogólnoświatowy trend. Na popularności zyskują produkty kojarzące się ze zdrowym trybem życia - mówi "Rz" Adam Bogacz, prezes firmy AKB Consulting, zajmującej się branżą napojową.

Ten rok, mimo spowolnienia gospodarczego i długiej zimy, nie powinien tego zmienić. – Niekorzystny wpływ na wyniki I kwartału miał słaby marzec. W ciągu całego roku sprzedaż wody powinna jednak zwiększyć się o około 5 proc. - mówi Ilona Woźniak, rzecznik prasowy spółki Żywiec Zdrój, lidera polskiego rynku wód butelkowanych.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?