Hyundai podgryza Skodę

Południowokoreański Hyundai toczy zaciekły bój ze Skodą. W Europie, a szczególnie na jej własnych śmieciach, czyli w Republice Czeskiej. W obecnym dziesięcioleciu Koreańczycy chcą zwiększyć udział w europejskim rynku z 3,4 proc. do 5 proc.

Publikacja: 05.01.2014 12:11

Hyundai podgryza Skodę

Foto: Bloomberg

- To byłaby wielka strata wizerunkowa dla Skody, gdyby Hyundai zdystansował ją na rodzimym rynku – twierdzi Stefan Bratzel, dyrektor Center of Automotive Management (Motoryzacyjne Centrum Zarządzania ) na University of Applied Sciences (Uniwersytet Nauk Stosowanych) w Bergisch Gladbach. Podkreśla on, że obaj producenci mają podobną pozycję i coraz bardziej konkurują ze sobą tymi samymi narzędziami, m.in. dobrą jakością i „rozsądną ceną".

Hyundai, który od 2008 r. produkuje swoje samochody w Czechach i jest tam drugim graczem pod względem sprzedaży, w ostatnim dziesięcioleciu zwiększył ponad dwukrotnie udział w tamtejszym rynku kosztem Skody, wciąż  jednak utrzymującej pozycję dominującą.

Hyundai chce być traktowany jako lokalna marka. Jego fabryka w Nosovicach zatrudnia 3500 osób i rocznie produkuje 300 tys. samochodów. Dostarcza ona 72 proc. aut sprzedawanych przez południowokoreański koncern w Czechach.

- Z definicji jesteśmy lokalnym producentem – przekonuje Vladimir Vosicky, odpowiedzialny za sprzedaż na tamtejszym rynku i nie ukrywa, że Hyundai chciałby być preferowaną lokalną marką. We wrześniu 2013 r. zalecił dilerom, aby w salonach wystawili nowy model octavii, której cena wyjściowa wynosiła 334 900 koron czeskich (16 550 dolarów) obok własnych i30 (297 900 koron) oraz i40 (569 990 koron), aby klienci mieli okazję bezpośredniego porównania tych maszyn.

Marketingowe zabiegi Hyundaia, który jest też sponsorem czeskiej reprezentacji piłkarskiej, opłaciły się, gdyż w ciągu 10 lat udało mu się zwiększyć udział w tamtejszym rynku z 3,6 proc. do 9,6 proc., natomiast udział Skody spadł z 48 proc. do 30 proc.

Jednak ta firma należąca do grupy Volkswagena, zatrudniająca 26 tys. pracowników, nie pozostaje bierna. W 2013 r. na rynku pojawiło się jej osiem nowych modeli. Zmodernizowano też fabrykę w Mlada Boleslav. Emocjonalne więzi z klientami Skoda stara się podtrzymać m. in. dzięki sponsorowaniu reprezentacji hokejowej.

Jan Hurt, szef sprzedaży w Europie Środkowo-Wschodniej, deklaruje, że jego firma do "ostatniej sekundy" będzie walczyła o utrzymanie jednej trzeciej rynku czeskiego. – Lojalność klientów Skody jest całkiem wysoka w porównaniu z konkurencją – wskazuje. Skoda podobnie jak i Hyundai ma ambicje zwiększenia udziału w europejskim rynku z 4,1 proc. do 5 proc., ale główna batalia między nimi zostanie rozegrana na rynku czeskim, gdzie liczba aut przypadających na 1000 mieszkańców jest o 17 proc. mniejsza niż w sąsiednich Niemczech.

Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy
Biznes
Zełenski i Trump rozmawiają o zakończeniu wojny. Czy Prezydent zawetuje ustawę o składce zdrowotnej?
Biznes
Karty flotowe jako narzędzie do szukania oszczędności
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!