Średnie SUVy nie zdały crash testów

Większość pojazdów sportowo-użytkowych średniej wielkości nie zdało w USA testów oceniających skutki uderzenia przednim bokiem w innych pojazd, słup albo drzewo

Publikacja: 09.04.2014 11:27

Średnie SUVy nie zdały crash testów

Foto: Bloomberg

Wyniki testów przeprowadzonych przez ważną amerykańską placówkę bezpieczeństwa drogowego, Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) są kolejnym wstrząsem w branży nękanej ostatnio problemami bezpieczeństwa.

Spośród badanych 9 pojazdów jedynie Chevrolet Equinox i GMC Terrain produkcji General Motors uzyskały w tych testach najwyższą ocenę „dobrą". Toyota Highlander zapracował na ocenę „możliwy do przyjęcia", a resztę oceniono na „na krawędzi" (marginal) albo „słabą" (poor). Najgorzej wypadły CX-9 Mazdy i Pilot Hondy, które odniosły „znaczne zniszczenie konstrukcji".

Takie testy zderzeniowe (small overlap front crash test) zaczęto robić od 1995 r. po stwierdzeniu w badaniu naukowym, że do 25 proc. poważnych obrażeń i śmierci dochodzi w czołowych zderzeniach, gdy są nieduże, np. przód pojazdy zderza się z innym, albo wjeżdża na drzewo czy słup.

Testy są  trudniejsze od zaliczenia od zderzeń czołowych lub większą częścią przodu pojazdu, bo nie uczestniczy w nich cała strefa kontrolowanego zgniotu. Energię zderzenia musi więc wchłonąć mniejsza część pojazdu, a kabina może załamać się i przygnieść osoby będące w samochodzie.

Wyniki nowych testów ogłoszono w czasie, gdy firmy samochodowe mają problemy z jakością i ogłaszają akcje naprawcze. General Motors musi wymienić w 2,6 mln samochodów wadliwe stacyjki, a może być też zmuszony do wymiany wadliwej poduszki powietrznej w Chevroletach Impala z lat 2003-10. Chrysler musi zabezpieczyć układ hamowania przed korozją wywoływaną wodą w prawie 870 tys. SUV Jeep Grand Cherokee i Dodge Durango; 10 miesięcy wcześniej musiał zabezpieczyć zbiorniki paliwa przed zniszczeniem w razie zderzenia w 1,56 mln Jeepów z lat 1993-2004. Ford objął akcją z dwóch odrębnych przyczyn 434 700 pojazdów, głównie w Ameryce Płn.

W testach IHSS przeprowadzonych w styczniu na 11 sumbkompaktach najgorzej wypadły Honda Fit i Fiat 500, a tylko Chevrolet Spark uzyskał ocenę „możliwy do przyjęcia". W testach z sierpnia 2013 połowa badanych aut wypadła źle. W maju IIHS stwierdził, że większość badanych 13 małych SUV nazywanych także krzyżówkami nie wypadła dobrze w bardziej wymagających testach. Jedynie Subaru Forester 2014 otrzymał dobrą ocenę w teście na zderzenie czołowe.

Wyniki testów przeprowadzonych przez ważną amerykańską placówkę bezpieczeństwa drogowego, Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) są kolejnym wstrząsem w branży nękanej ostatnio problemami bezpieczeństwa.

Spośród badanych 9 pojazdów jedynie Chevrolet Equinox i GMC Terrain produkcji General Motors uzyskały w tych testach najwyższą ocenę „dobrą". Toyota Highlander zapracował na ocenę „możliwy do przyjęcia", a resztę oceniono na „na krawędzi" (marginal) albo „słabą" (poor). Najgorzej wypadły CX-9 Mazdy i Pilot Hondy, które odniosły „znaczne zniszczenie konstrukcji".

Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy