– Co drugi przedsiębiorca ocenia, że pojawienie się Covid-19 spowodowało pogorszenie się stabilności finansowej firmy, w tym u 16 proc. sytuacja jest zdecydowanie gorsza niż przed pandemią. Brak zmian w tym względzie deklaruje 37 proc. firm, a w 13 proc. sytuacja finansowa uległa poprawie – wynika z badania „Jak pandemia zmieniła biznes", przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów, do którego dotarła „Rzeczpospolita".
Wśród najczęściej odkładanych lub zarzucanych wydatków przedstawiciele MŚP wymieniali zwiększanie zatrudnienia (27 proc.), nakłady na szkolenia (20 proc.), reklamę i marketing (18 proc.) oraz inwestycje w innowacje (18 proc.).
– Sytuacja epidemiologiczna i niepewność co do przyszłości wymusza przewartościowanie strategii przedsiębiorstw i przede wszystkim zmiany w ich budżetach oraz planach – komentuje Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. – Część cięć wydatków ma charakter doraźny i w przypadku poprawy sytuacji szybko będzie można nadrobić zaległości, np. uruchomić rekrutację czy kupić nowy sprzęt. Jednak w przypadku innowacji ciągłość inwestycji i nakładów jest bardzo ważna. Te bowiem pozwalają utrzymać konkurencyjność na rynku, a w dobie pandemii mogą pomóc utrzymać firmę, która bez zmiany profilu działalności i związanych z tym innowacji nie przetrwa – tłumaczy.
Jego zdaniem brak pieniędzy na innowacje w dłuższej perspektywie może oznaczać także poważne spowolnienie tempa rozwoju polskich przedsiębiorstw, już i tak przyhamowanego przez pandemię, co będzie odczuwalne także po zakończeniu kryzysu epidemiologicznego
Krajowy Rejestr Długów zwraca uwagę, że negatywny wpływ pandemii na branżę szkoleniową oraz reklamową i marketingową widoczny jest także w danych dotyczących zadłużenia. Od lutego 2020 r. szczególnie mocno atak Covid-19 odczuły marketing i reklama, których długi wzrosły o niemal jedną trzecią, z 76,7 mln zł w lutym do 105,5 mln zł obecnie. W poprzednich latach ten sektor znacznie lepiej radził sobie ze spłatami zobowiązań, a jego dług oscylował wokół 70 mln zł.