Dla giełdowych spółek zaliczanych do branży materiałów budowlanych ostatnie kwartały były bardzo wymagające. W efekcie i osiągane przez nie wyniki finansowe często odbiegały od oczekiwanych, co z kolei znajdowało odzwierciedlenie w notowaniach akcji. Co gorsza, ten rok nie zapowiada się lepiej.
– Sektor chemii budowlanej – podobnie jak inne segmenty polskiej budowlanki – wkracza w 2025 r. z dużą niepewnością. W nowym roku wciąż sytuację branży kształtują czynniki, z którymi nie uporała się nasza gospodarka przez cały 2024 r. – wysoka inflacja, wysokie stopy procentowe, kosztowne kredyty – wylicza Sławomir Majchrowski, prezes Selena FM. Jego zdaniem swego rodzaju stan zawieszenia podtrzymują też rządowe zapowiedzi zmian w zakresie polityki mieszkaniowej i planowanych w jej ramach programów wsparcia. Nie wiadomo, jaka będzie alternatywa dla wykasowanego programu kredytu 0 proc., podobnie jak nie jest znany ostateczny kształt tzw. ustawy podażowej, nad którą ma pracować rząd. Ponadto producenci materiałów budowlanych z uwagą obserwują dalsze losy unijnego systemu ETS2 (dotyczy handlu emisjami CO2). Rozstrzygnięcia, jakie zapadną, są ważne, gdyż wysokie ceny energii w Europie uderzają zwłaszcza w branże energochłonne i co do zasady nie sprzyjają inwestycjom.
Selena FM uruchomi na Węgrzech produkcję wełny szklanej
– Niezależnie od obecnej sytuacji gospodarczej w Polsce i szerzej w Europie grupa Selena zamierza kontynuować obrane już wcześniej kierunki rozwoju, budujące potencjał konkurencyjności. Intensywnie działamy w obszarze stałego wzrostu rozpoznawalności naszych marek na globalnych rynkach – informuje Majchrowski. Dodaje, że w tym roku spółka stawia na dywersyfikację, zarówno pod względem geograficznym, jak i produktowym. W związku z tym dostosowuje portfel oferowanych produktów do potrzeb lokalnego wykonawcy budowlanego.
Przez cały ubiegły rok Selena FM pracowała nad projektem uruchomienia na Węgrzech zakładu produkcji wełny szklanej. To jej kluczowa inwestycja dotycząca rozszerzenia oferty w biznesie rozwiązań izolacyjnych. Efekty tych działań powinny być widoczne do końca roku. – Na pewno będziemy też stawiać na rozwiązania z obszarów hydroizolacji oraz termomodernizacji i technologii poprawiających efektywność energetyczną budynków. Nieustannie pracujemy nad modyfikacjami i wprowadzaniem innowacji w produktach znanych i cenionych przez profesjonalnych wykonawców budowlanych tak, aby maksymalnie odpowiadały na ich realne potrzeby – mówi Ewa Kosmala, dyrektor ds. globalnego zrównoważonego rozwoju w grupie Selena. Przyznaje, że wśród priorytetowych celów pozostaje międzynarodowa ekspansja. W związku z tym spółka bacznie obserwuje rynek i stara się na bieżąco odpowiadać na pojawiające się możliwości akwizycji, szczególnie w Europie Zachodniej.
Z ostatnich danych wynika, że grupa Selena FM po trzech kwartałach wypracowała 1,36 mld zł przychodów i 69,1 mln zł zysku netto. Oba rezultaty wzrosły rok do roku. Jak zakończył się 2024 r., będzie wiadomo 17 kwietnia. Giełdowi inwestorzy są chyba jednak dobrej myśli, bo w tym roku kurs akcji spółki systematycznie rośnie.