Reklama
Rozwiń

Bardzo mocny spadek zysków chińskich firm. Co im szkodzi?

Chińskie firmy przemysłowe doświadczyły we wrześniu najostrzejszego pogorszenia wyników od czasu pandemii Covid-19.

Publikacja: 28.10.2024 14:57

Bardzo mocny spadek zysków chińskich firm. Co im szkodzi?

Foto: Adobe Stock

Zyski chińskich firm przemysłowych spadły we wrześniu aż o 27,1 proc. rok do roku, po tym jak w sierpniu zmniejszyły się o 17,8 proc. - wynika z wyliczeń agencji Wind Information, opartych na oficjalnych chińskich statystykach. Był to ich największy spadek od marca 2020 r., czyli od momentu, gdy zniżkowały one o 34,9 proc. Dane opublikowane przez chińskie Narodowe Biuro Statystyczne (NBS) wskazują natomiast, że zyski spółek przemysłowych z Państwa Środka były w ciągu pierwszych trzech kwartałów mniejsze o 3,5 proc. niż w takim samym okresie zeszłego roku.

- Zbyt mały popyt oraz ostry spadek cen produkcji mocno zaciążyły na zyskowności producentów - twierdzi Yu Weining, analityk NBS. Opublikowane wcześniej dane wskazały, że ceny produkcji spadły we wrześniu o 2,8 proc. rok do roku, po sierpniowym spadku o 1,8 proc.  Spadały one nieprzerwanie od października 2022 r.

- Osłabienie zysków firm przemysłowych pokazuje, że Chiny potrzebują większego wsparcia dla popytu - wskazuje Gary Ng, ekonomista z Natixis.

W jakiej kondycji jest gospodarka Chin?

PKB Chin wzrósł w trzecim kwartale o 4,6 proc., co było wynikiem nieco lepszym od prognoz. Dane o wzroście gospodarczym w poszczególnych chińskich prowincjach są jak na razie dosyć kiepskie. Jak dotąd dane o PKB opublikowało 26 chińskich prowincji oraz regionów. Tylko pięć z nich doświadczyło w pierwszych trzech kwartałach roku przyspieszenia wzrostu gospodarczego. W jedenastu doszło natomiast do głębszego spowolnienia wzrostu niż w przypadku całej gospodarki chińskiej. Owo spowolnienie najsilniejsze było w Tybecie oraz prowincjach Jilin i Hainan, w których wzrost gospodarczy wyniósł po 3,2 proc. i był o około 6 pkt proc. niższy niż przed rokiem.

- Dane wskazują na potrzebę silniejszych działań stymulacyjnych w obliczu słabego popytu wewnętrznego oraz presji deflacyjnej - uważa Hui Shan, główny chiński ekonomista Goldman Sachs. Jego zdaniem, do ogłoszenia kolejnych działań stymulacyjnych może dojść na posiedzeniu Komitetu Stałego Narodowego Kongresu Ludowego, zaplanowanym na 4-8 listopada. - W kolejnych miesiącach może pojawić się więcej wsparcia dla konsumpcji oraz dla rynku nieruchomości - prognozuje Hui Shan.

Wyznaczony przez chiński rząd cel wzrostu gospodarczego na 2024 r. wynosi "około 5 proc.". Wielu ekonomistów spodziewa się, że da się go osiągnąć, dzięki wprowadzanym przez władze środkom stymulacyjnym. Mediana prognoz analityków, zebranych przez agencję Bloomberga, wskazuje, że gospodarka ChRL powinna urosnąć w tym roku o 4,8 proc. Poszczególne pognozy wahają się natomiast od 3,9 proc. do 5 proc. Cel wzrostu gospodarczego na przyszły rok nie został jeszcze ustalony. Mediana prognoz sugeruje, że w 2025 r. chiński PKB powiększy się o 4,5 proc. Poszczególne projekcje wahają się jednak od 3,7 proc. do 5,2 proc. 

Zyski chińskich firm przemysłowych spadły we wrześniu aż o 27,1 proc. rok do roku, po tym jak w sierpniu zmniejszyły się o 17,8 proc. - wynika z wyliczeń agencji Wind Information, opartych na oficjalnych chińskich statystykach. Był to ich największy spadek od marca 2020 r., czyli od momentu, gdy zniżkowały one o 34,9 proc. Dane opublikowane przez chińskie Narodowe Biuro Statystyczne (NBS) wskazują natomiast, że zyski spółek przemysłowych z Państwa Środka były w ciągu pierwszych trzech kwartałów mniejsze o 3,5 proc. niż w takim samym okresie zeszłego roku.

Biznes
Ostatni bal na Titanicu? Chudy rosyjski Nowy Rok
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Największe zamówienie w historii polskiej zbrojeniówki. Do HSW trafi 17 mld zł
Biznes
Polskie firmy wchodzą na rynek USA. Czy wprowadzenie ceł im zaszkodzi?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Biznes
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku