A więc jakich benefitów i usług dodanych pragną klienci banków?
W Polsce dla klientów korzystających z oferty podstawowej najważniejsze są nagrody: moneyback, vouchery na zakupy i programy lojalnościowe. Ważne są również rozwiązania poprawiające poczucie bezpieczeństwa i kontroli, np. ubezpieczenia, assistance czy ochrona danych. Konsumenci ci doceniają też usługi otwartej bankowości, które ułatwiają codzienne życie i bankowanie4. Klienci zamożni mają zbliżone preferencje. Ponadto wysoko cenią benefity związane z dostępem do usług premium, np. sieci klubów fitness, dietetyka.
Jakie są preferencje klientów biznesowych?
Firmy oczekują od banków rozwiązań, które pomagają się im rozwijać i ułatwiają prowadzenie biznesu. Dla segmentu SME/SOHO (małych i średnich firm oraz firm działających w domach) najważniejsza była księgowość online i płatności w czasie rzeczywistym. Wśród kluczowych usług dodanych można wyróżnić też ubezpieczenia działalności firmowej oraz wsparcie w pozyskaniu dodatkowego finansowania5.
Z naszego badania6 wynika też, że potrzeby młodych firm7 i start-upów są inne niż tych, które na rynku działają dłużej. Najczęściej szukają wsparcia m.in. w obszarze marketingu czy IT. Istotne są także rozwiązania wspierające sprzedaż online, np. narzędzia do prowadzenia sklepu internetowego lub obsługa płatności. Po osiągnięciu większej skali zaczynają poszukiwać możliwości, by zabezpieczyć biznes i umożliwić ekspansję. Na wysokich miejscach są ubezpieczenia i wsparcie w pozyskaniu finansowania. Klienci biznesowi często wybierają również karty paliwowe, które dają dodatkowe oszczędności i poprawiają kontrolę nad finansami. Co ciekawe, niezależnie od tego, ile działa firma, księgowość online jest szczególnie ceniona.
A co jest ważne dla młodych ludzi? Czy ich podejście do bankowości jest inne?
Pokolenie Alfa, czyli osoby urodzone w latach 2010–2023, oczekuje świata pełnej wygody i funkcjonującego bez zakłóceń, w którym może się zmienić obraz lokalnych społeczności, sposoby działania miast, wsparcie otrzymywane od administracji publicznej oraz zarządzanie gospodarką8. To prawdopodobnie oznacza także zmiany w branży bankowej i płatniczej. Banki, które stawiają teraz na innowacje i dopasowanie ofert do indywidualnych potrzeb, mają większą szansę w wyścigu o młodych klientów. Oczekiwaniom nowego pokolenia prawdopodobnie sprostają ci, którzy szybko przystosują się do nadchodzących wyzwań. To dla nas bardzo ekscytujący czas – jesteśmy gotowi, by pomagać naszym klientom i partnerom w odnalezieniu się w świecie zmian oraz w przygotowaniu na nadejście nowej ery handlu.
Jakich benefitów i usług dodanych szuka zatem młodzież?
Przede wszystkim ceni sobie usługi i benefity związane z oszczędzaniem pieniędzy, takie jak rabaty czy preferencyjne oprocentowanie oszczędności. Wśród najważniejszych dla siebie benefitów młody klient umieścił również rozwiązania wspierające codzienne czynności, np. natychmiastowe przesyłanie środków, dzielenie rachunków czy możliwość zakupu biletów transportu publicznego. Wśród unikalnych elementów oferty, z których chcieliby korzystać młodzi, są zniżki w sklepach czy wybór wizerunku karty9.
A czy najmłodsi klienci sami decydują, z którym bankiem się związać?
Oczywiście to często decyzja rodziców, dlatego warto, by projektując usługi dla młodych, uwzględnić też to, czym kierują się ich rodzice. Z naszego badania wynika, że jest to lojalność w stosunku do banku i wygoda. 59 proc. ankietowanych jako jeden z czynników, które decydują o wyborze konta dla dziecka, wskazało, że decydują się na ten sam bank, z którego usług korzystają10. Rodzice zwracają także uwagę na aplikację mobilną i koszty utrzymania konta11.