Polskie firmy boją się o nowe zamówienia, ale nie chcą zwalniać ludzi

Najnowszy Miesięczny Indeks Koniunktury wskazuje, że luty przyniósł kolejne pogorszenie nastrojów wśród polskich przedsiębiorców. To głównie efekt negatywnych ocen sprzedaży i nowych zamówień.

Publikacja: 08.02.2023 13:48

Polskie firmy boją się o nowe zamówienia, ale nie chcą zwalniać ludzi

Foto: Adobe Stock

O 3,7 pkt. w porównaniu ze styczniem, do poziomu 93,7 pkt. spadł lutowy wskaźnik Miesięczny Indeks Koniunktury, który mierzą Polski Instytut Ekonomiczny i BGK. To już siódmy z rzędu odczyt poniżej poziomu neutralnego (100,0), co oznacza przewagę nastrojów negatywnych.

Urszula Kłosiewicz-Górecka, analityczka z zespołu foresightu Gospodarczego PIE, zwraca uwagę, że w lutowym pomiarze aż 50 proc. firm zadeklarowało spadek sprzedaży w styczniu w porównaniu z grudniem ub.r., a tylko 12 proc. wzrost. – Jest to niepokojące nawet po uwzględnieniu typowego dla stycznia spadku sprzedaży w porównaniu z ponadprzeciętnym wzrostem wartości sprzedaży w okresie świąteczno- noworocznym - ocenia analityczka. Według niej, niepokój budzi również skromniejszy portfel nowych zamówień, na co w lutowym pomiarze zwracało uwagę aż 44 proc. firm. Tylko 9 proc. odnotowało ich wzrost. Widać też, że niepewność sytuacji gospodarczej, wysokie koszty energii i rosnące koszty pracownicze, a także wysoka inflacja i słabnący popyt konsumentów skutkują niską skłonnością firm do inwestowania.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową