Reklama

Ośrodki narciarskie we Francji już płaczą po klientach z Rosji

Nie minęło jeszcze 48 godzin od rozpoczęcia przez Rosję „ograniczonych działań wojskowych” na Ukrainie, a ich konsekwencje były już odczuwalne w znanych francuskich ośrodkach sportów zimowych — informuje dziennik „La Tribune”.

Publikacja: 27.02.2022 17:01

Ośrodki narciarskie we Francji już płaczą po klientach z Rosji

Foto: Shutterstock

W najsłynniejszym — Courchevel, ulubionym miejscu bogatych Rosjan (stąd druga nazwa Courchevelskoye) ruszyła lawina odwoływania rezerwacji. A są jeszcze też bardzo znane Val d'Isere, Méribel. Początek stycznia był dobrym zwiastunem. Rosjanie przyjeżdżali tu, aby w górskim krajobrazie zimowym obchodzić prawosławny Nowy Rok. Od 20 lutego zaczęli odwoływać przyjazdy, również klienci z Ukrainy - informuje Michael Ruysschaert, generalny dyrektor agencji Savoie Mont Blanc zarządzającej 112 ośrodkami sportów zimowych. Nic nie wyszło także z dorocznego salonu Destination Montagnes — Grand Ski planowanego od 28 lutego w Chambery: 7 najważniejszych rosyjskich biur podróży i 5 ukraińskich zrezygnowało z udziału w nim.

Rosyjscy klienci nie są w gronie 3 narodowości najliczniej korzystających z francuskich ośrodków narciarskich, które zyskały nagle dużą popularność wśród Francuzów. To pewnie skutki pandemii. Niemniej jednak liczyli się w tym sektorze dzięki swej nabywczej. Dotychczas spędzali w nich średnio tydzień, hotele rejestrowały 800 tys. noclegów rocznie. Zostawiali 800 mln-1,2 mld euro, rekord przychodów padł w 2014 r. po zimowej olimpiadzie w Soczi.

- W tym roku klienci rosyjscy są wyraźnie mniej widoczni we wszystkich ośrodkach, wzrosła proporcja całych rodzin — uważa szef agencji Savoie Mont Blanc. Jego kolega, Benjamin Berger, dyrektor sieci agencji nieruchomości Cimalpes dodaje, że więcej Rosjan jest teraz w Méribel niż w Courchevel. Większość stanowią mieszkańcy Moskwy i Petersburga. Zdaniem przedstawiciela władz regionu, Erica Pantalacci, liczba klientów z Rosji mocno zmalała po olimpiadzie w Soczi, bo rosyjskie władze zachęcały ich do korzystania z gotowych ośrodków przygotowanych pod olimpiadę.

Specjaliści z francuskiego sektora turystyki spokojnie podchodzą do zapowiedzianych w Unii sankcji wobec Rosji. Kryzys sanitarny pozwolił im bardziej zróżnicować klientelę. Wzrosła liczba Francuzów korzystających z wypoczynku w górach, ich proporcja w feriach szkolnych w lutym wzrosła do 53 proc. w obu częściach Sabaudii. — Brytyjczycy, Belgowie i Holendrzy stanowią dziś prawie 90 proc. turystów korzystających ze sportów zimowych, sezon w lutym zapowiada się rekordowo wobec 2019-20 r. — stwierdził Michael Ruysschaert.

- Na klientów z Rosji może przypadać 10-15 proc. w całym sezonie w Courchevel, ale na początku stycznia (Nowy Rok) i na początku marca może ich być nawet 80 proc. — zwraca uwagę Claude Pinturault, właściciel 5-gwiazdkowego hotelu „Annapurna” w Courchevel. — Luksusowe butiki w tym ośrodku i w Val d'Isere na pewno stracą, gdy zabraknie tych klientów, bo trudno zastąpić ich innymi — dodaje Jean-Luc Boch, szef organizacji merów w górskich ośrodkach.

Reklama
Reklama

Wszyscy są zgodni, że do obecnego kryzysu dochodzi po 2 latach poważnych ograniczeń z powodu koronawirusa. — Zawsze można zastąpić jednego klienta, ale nie w ostatniej chwili — wyjaśnia hotelarz z „Annapurny” i podaje przykład: z powodu agresji na Ukrainę anulowano 10 pokojów i apartamentów w tygodniu 5-12 marca. — Klientów z Rosji będzie trudno zastąpić, bo zwykle przyjeżdżali w czasie poza feriami szkolnymi we Francji. Będzie ich też mniej, bo właścicieli mieszkań i domów obejmą sankcje. Jean-Luc Boch ocenia, że Rosjanie mogą mieć setki bloków mieszkalnych i tzw. chalets, a w Courchevel kilka tysięcy mieszkań. Część właścicieli może je teraz szybko sprzedać (o ile znajdzie się bank do przeprowadzenia takiej operacji) albo zostawić je sobie na czarną godzinę.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama