Podstawowym kryterium uznania samochodu za klasyk jest wiek. Ale nie każdy stary samochód od razu zyskuje takie miano. Zasługują na nie przede wszystkim pojazdy zabytkowe, mające wartość kolekcjonerską lub sentymentalną, z różnych względów wyjątkowo popularne czy wręcz kultowe. Które klasyki królują na naszych drogach?
Czytaj także: Rynek klasycznych aut się zwija, a w Polsce rozkwit i hossa
Eksperci firmy ubezpieczeniowej Compensa TU SA Vienna Insurance Group przeanalizowali pod tym kątem ok. 30 tys. polis OC, zawartych w 2020 r. przez właścicieli ponad 25-letnich samochodów. Na potrzeby analizy pogrupowali znalezione w ten sposób pojazdy na cztery kategorie wiekowe: samochody w przedziale od 25 do 29, od 30 do 39, od 40 do 49 i powyżej 50 lat.
Okazuje się, że wśród samochodów w przedziale 25–29 lat, czyli wyprodukowanych w w latach 1991–1995, dominują auta pochodzenia niemieckiego. Przede wszystkim VW Golf drugiej i trzeciej generacji, a także passaty. Bardzo popularne są również Audi 80, BMW serii 3 oraz pojazdy Opla: Astra i Vectra.
W grupie aut w przedziale wiekowym 30–39 lat, czyli wyprodukowanych w latach 80. XX wieku, niekwestionowanym liderem jest Fiat 126 p, potocznie nazywany maluchem. Dużo tu także golfów, „osiemdziesiątek" od Audi i BMW „trójek". Popularnością cieszą się też Mercedes 190, Polonez czy Suzuki Samurai. Ekspertów Compensy zaskoczyła za to niewielka liczba trabantów.