Limity ekologicznych aut w Chinach od 2019 r.

Chiny odroczyły o rok wprowadzenie limitów tzw. czystych pojazdów, które będą obowiązywać producentów i importerów

Aktualizacja: 28.09.2017 19:08 Publikacja: 28.09.2017 18:18

Limity ekologicznych aut w Chinach od 2019 r.

Foto: Fotolia.com

Firmy samochodowe będą od 2019 r. musiały przestrzegać ambitnych norm sprzedaży pojazdów elektrycznych albo hybrydowych - ogłoszono oficjalnie w Pekinie.

W czerwcu przedstawiono projekt przepisów zmuszających producentów i importerów od 2018 r. do sprzedawania określonej liczby pojazdów napędzanych nowymi energiami. Projekt wzbudził duże zaniepokojenie firm, zwracały się do władz chińskich o przesunięcie tych limitów, aby mogły przygotować się.

Ostatecznie limity zaczną obowiązywać od 2019 r., o rok później niż zakładano - stwierdza pismo resortu przemysłu i technologii informacji. Zasada pozostaje ta sama: każdy pojazd otrzyma pewną pulę punktów kredytowych, najwięcej wersje elektryczne. Każdy producent biedzie zobowiązany zgromadzić 10 proc. kredytów z pojazdów ekologicznych z łącznej liczby sprzedanych w 2019 r., w 2020 r. będzie to 12 proc.

Firmy wypuszczające lub importujące ponad 30 tys. pojazdów tradycyjnych rocznie muszą dostosować się do nowych norm, a jeśli nie będą w stanie, to pozostanie im odkupowanie nadwyżek kredytów od innych firm albo płacenie grzywien. Początkowo władze zamierzały rozpocząć od 8 proc. kredytów w 2018 r., ale odstąpiły po protestach producentów.

Było to trudne do osiągnięcia np. dla Volkswagena, który w 2016 r. sprzedał w Chinach 4 mln pojazdów. Zawiązał w końcu z miejscowym partnerem JAC spółkę j.v., która ma nadrobić opóźnienia i planuje wypuszczenie 400 tys. aut elektrycznych i hybrydowych do 2020 r. i 1,5 mln do 2025 r.

Angela Merkel osobiście zwróciła się do premiera Li Keqianga o kompromis starając się chronić interesy niemieckich firm - podał na wiosnę "Handelsblatt". Minister przemysłu Miao Wei przyznał w marcu, że jest rozważane obniżenie albo odroczenie tych limitów.

Wszyscy producenci pracują z partnerami w chińskich spółkach nad zwiększeniem oferty na tym rynku. Ford zawiązał nową z firmą Zotye, bo zapewnia, że do 2025 r. 70 proc. jego modeli będzie elektryczne w ramach opcji.

Chiny ogłosiły na początku września, ze przygotowują harmonogram zakazania produkcji pojazdów spalinowych.

Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne
Materiał Partnera
Kurierzy z międzynarodowymi walizkami