Topshop wreszcie wchodzi do Polski

Debiut brytyjskiej marki. Pierwszy sklep firmy znanej z kolekcji Kate Moss ruszy w październiku w Warszawie

Publikacja: 01.08.2008 04:27

Kate Moss

Kate Moss

Foto: www.katemosstopshop.com

O wejściu Topshopu na polski rynek spekulowano od kilku lat. Właściciel marki – brytyjska grupa Arcadia – konsekwentnie dementował jednak te informacje. Teraz sytuacja jest już jasna. – Pierwszy w Polsce sklep Topshop zostanie otwarty w Złotych Tarasach na jesieni, prawdopodobnie w październiku – mówi Beata Sadowska z Feedback/Hill & Knowlton, odpowiadającej za PR tego warszawskiego centrum handlowego. Klienci mogą się spodziewać cen nieco wyższych niż np. w sklepach H&M.

Umowę na wprowadzenie marki do Polski ma spółka Alshaya, która już otwiera w naszym kraju sklepy, m.in. Body Shop oraz Next. Na razie jej przedstawiciele nie chcą się jednak wypowiadać na temat dalszych planów wobec tej marki i liczby sklepów, które zamierzają otworzyć.

Właściciel marki, Arcadia Group, ma w ponad 30 krajach świata 2,5 tys. sklepów takich marek jak Wallis, Burton czy Dorothy Perkins. Perłą w koronie jest zdecydowanie Topshop, który generuje ponad 30 proc. z 1,9 mld funtów jej rocznych obrotów oraz połowę zysku operacyjnego, który w 2007 r. wyniósł 263,3 mln funtów. Tylko w Wielkiej Brytanii sieć ma ponad 300 placówek. Wyniki Topshopu poszybowały w górę po wprowadzeniu w maju ubiegłego roku pierwszej kolekcji zaprojektowanej specjalnie dla tej marki przez znaną modelkę Kate Moss. Z niektórych sklepów ubrania znikały w ciągu kilku godzin. Po tak ogromnym sukcesie prezes i główny udziałowiec Arcadii Philip Green zdecydował o budowie wielkiego sklepu na nowojorskiej Piątej Alei – najdroższej pod względem stawek czynszów ulicy handlowej na świecie.

Teraz Green chce zawalczyć o bardzo perspektywiczny polski rynek (w tym roku na ubrania i buty, głównie rodzimych marek, wydamy 4,5 mld euro). W kolejnych latach wartość takich zakupów ma rosnąć o kilka procent, jednak największe firmy, np. LPP, Artman oraz Zara, średnio rocznie zwiększają obroty o 20 – 30 proc.

Liderzy branży do debiutu konkurenta podchodzą spokojnie. – To na pewno bardzo mocna marka, znana z kolekcji zgodnych z najnowszymi światowymi trendami. Dlatego nie jestem pewien, czy poza największymi miastami znajdzie klientów. Na pewno sukces może odnieść w przypadku akcesoriów, bo ta część oferty jest bardzo mocna – mówi Marcin Pałażej, dyrektor generalny Zara Polska.

Planom Topshopu z uwagą przyglądają się też przedsiębiorstwa polskie. – Rynek odzieżowy jest ciągle bardzo rozdrobniony, więc wejścia jednej marki nie ma co przeceniać, zwłaszcza że regularnie obserwujemy kolejne debiuty, także rodzimych marek. Jeśli ta firma chce zbudować większą sieć, może mieć problem ze znalezieniem lokali na sklepy – mówi Grzegorz Koterwa, członek zarządu Artmana, właściciela marki House.

Ta firma także wprowadza nowy brand, w tym roku ma już działać 20 sklepów z odzieżą damską Mohito. Pierwszy w najbliższych dniach zostanie otwarty w Białymstoku.

O wejściu Topshopu na polski rynek spekulowano od kilku lat. Właściciel marki – brytyjska grupa Arcadia – konsekwentnie dementował jednak te informacje. Teraz sytuacja jest już jasna. – Pierwszy w Polsce sklep Topshop zostanie otwarty w Złotych Tarasach na jesieni, prawdopodobnie w październiku – mówi Beata Sadowska z Feedback/Hill & Knowlton, odpowiadającej za PR tego warszawskiego centrum handlowego. Klienci mogą się spodziewać cen nieco wyższych niż np. w sklepach H&M.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
Zwrot w wojnie handlowej Trumpa z Chinami. Ukraina odrzuca propozycje USA
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Materiał Partnera
AI w firmie to wyzwanie dla pracowników i pracodawców
Biznes
Rosną wydatki Kremla na dziecięcą armię Putina
Biznes
Latynosi są w USA potrzebni, ale i tak mają być deportowani
Biznes
Inwestorzy Tesli odetchnęli z ulgą. Musk obiecał bardziej zajmować się firmą niż DOGE