Miliardowy kontrakt na estry

PKN Orlen wyda 5 mld zł na biopaliwa. Firmy biją się o umowę, choć jej warunki są trudne do przełknięcia

Publikacja: 19.09.2009 05:27

Miliardowy kontrakt na estry

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Do największego do tej pory przetargu na dostarczenie estrów do produkcji biopaliw staną najwięksi producenci. Oferty złożą: Wratislavia Bio Aleksandra Gudzowatego, Bioagra Oil Zbigniewa Komorowskiego, giełdowy Elstar Oils i Rafineria Trzebinia. Kontrakt z PKN Orlen zdecyduje o przyszłości tych firm przez najbliższe trzy lata. Po raz pierwszy bowiem PKN dał możliwość zawarcia kontraktu do września 2012 r. Orlen odpowiada za ponad 60 proc. krajowego rynku paliw.

– Większość naszej produkcji estrów sprzedajemy PKN Orlen, który ze względu na duże zapotrzebowanie jest naszym głównym odbiorcą biokomponentu. Dlatego też jesteśmy zainteresowani kontraktem trzyletnim – mówi Aleksander Rysiewicz, dyrektor ds. korporacyjnych Elstar Oils.

Jak się dowiedziała „Rz”, elektroniczna aukcja ma być przeprowadzona na przełomie września i października. – Umowy już trafiły do dostawców, a teraz trwają uzgodnienia, jeśli były zgłoszone pytania. Ale data przetargu nie jest jeszcze ustalona – zastrzega Dawid Piekarz, rzecznik koncernu.

Do września 2012 r. koncern będzie potrzebował ok. 1,5 mln ton estrów, co wycenia całe zamówienie na 4,5 – 5 mld zł. Kontrakt wyczerpuje w praktyce moce produkcyjne czterech wymienionych fabryk w kraju. Pierwsze duże zamówienie ma szansę zdobyć świeżo zbudowany zakład Bioagra Oil w Tychach, który w najbliższych tygodniach rozpocznie produkcję. Wcześniej Zbigniew Komorowski otworzył nową fabrykę etanolu w Goświnowicach, która w tych dniach może także otrzymać zlecenie od Orlenu.

Ale do przetargu na estry mogą stanąć również zagraniczni dostawcy, bo PKN Orlen potrzebuje także biokomponetów na rynku czeskim i litewskim. W ubiegłym roku tylko jedna trzecia biokomponentów wykorzystywanych przez koncerny naftowe pochodziła z Polski. – Spodziewamy się, że w tym roku będzie to już dwa razy tyle. Krajowa produkcja jest coraz bardziej konkurencyjna – przekonuje Rysiewicz.

– Jesteśmy zainteresowani współpracą z PKN Orlen w dłuższym okresie, ale koncern nie sprecyzował, na jakich warunkach cenowych dokona zakupu. Oczekuje na propozycje dostawców. To będzie decydujące – dodaje prezes Wratislavia Bio Jacek Gwiżdż.

Choć producenci mają sami zgłaszać swoje propozycje cenowe, to muszą zaakceptować umowy Orlenu. Krajowa Izba Biopaliw zakwestionowała niektóre ich zapisy. Podobnie jak w ubiegłym roku koncern zastrzega sobie prawo do wstrzymania odbioru biokomponentu. Ma też możliwość zmiany zakontraktowanej ilości biokomponentu o 25 proc. Uwagi zgłoszone przez KIB mogą opóźnić przeprowadzenie aukcji.

PKN Orlen ma czas na zawarcie wiążących umów z dostawcami estrów do końca roku, kiedy wygasa obecny kontrakt.

[ramka][srodtytul]Sprzedaż biopaliw musi rosnąć[/srodtytul]

Do 2020 r. udział biopaliw w paliwach w transporcie powinien wynieść 10 proc. – zdecydowała Komisja Europejska. Każdy kraj członkowski będzie rozliczany z realizacji tego obowiązku. Polski rząd wprowadził dwa lata temu krajowe przepisy, które zmuszają dystrybutorów paliw do wykorzystania biopaliw. W tym roku biopaliwa mają stanowić 4,6 proc. paliw w transporcie, w przyszłym – 5,75 proc. Koncerny naftowe najczęściej dodają niewielkie ilości estrów rzepakowych do oleju napędowego i etanolu do benzyn. Mogą to robić bez informowania klienta, jeśli udział biokomponentu nie przekracza 5 proc. Nowe normy jakości planowane od przyszłego roku podwyższą ten próg – w przypadku ON do 7 proc., a benzyn 10 proc. [/ramka]

Biznes
Kolejny okręt Kormoran II zwodowany
Biznes
Najwięcej firm powstaje w wielkich miastach i wokół nich
Biznes
Niemiecki gigant zwolni ponad 6000 pracowników. Potężny cios w przemysł
Biznes
Orange Polska pokazał plan na lata 2025-2028. Opłaty za pakiety w górę o 12-15 proc.
Biznes
Trump i Putin o zawieszeniu broni, deregulacja w Polsce, rekordowe dywidendy na GPW
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Wiceprezes chińskiej BYD: Dla nas wyzwaniem jest dotarcie do konsumenta. Potem już idzie łatwo
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń