Volkswagen będzie współpracować z Fordem

Volkswagen i Ford podpisały protokół umowy o współpracy w zakresie pojazdów  dostawczych i furgonetek, będą też razem pracować nad technologami e-aut i pojazdów autonomicznych na podstawie listu intencyjnego - ogłosił prezes Herbert Diess.

Aktualizacja: 15.01.2019 17:15 Publikacja: 15.01.2019 16:25

Volkswagen będzie współpracować z Fordem

Foto: Bloomberg

Umowa mieści się w ramach szerszego sojuszu ogłoszonego przez obie grupy na salonie w Detroit, bez przejmowania udziałów kapitałowych, a pozwoli im na miliardowe oszczędności Ich związek zacznie się od sprzedaży w 2023 r. vanów i furgonetek średniej wielkości.

Rozszerzonym sojuszem będzie kierować wspólny komitet z prezesami obu grup, dochodzi do niego wraz z rosnącą presją na globalnych producentów, by ograniczali koszty prac nad pojazdami elektrycznymi i autonomicznymi, a także nad technologią dostosowywania milionów pojazdów spalinowych, jakie  sprzedadzą w nadchodzących latach, do coraz surowszych norm emisji spalin.

Ford ujawni w najbliższych tygodniach więcej szczegółów o wpływie sojuszu na jego działalność w regionach, ale nie spodziewa się redukcji zatrudnienia w swych fabrykach - powiedział prezes Jim Hackett. Amerykanie będą projektować i produkować furgonetki średniej wielkości dla obu firm, a większe pojazdy dostawcze dla klientów europejskich, zaś VW opracuje i będzie produkować mniejszego vana. Takie pojazdy mogą powstawać w fabryce Forda w Turcji

Obie firmy szacują, że współpraca w zakresie pojazdów dostawczych i furgonetek da poprawę rocznego zysku operacyjnego brutto od 2023 r.

Obie firmy zastanawiały się nad współpracą wraz z narastaniem tarć handlowych USA-Chiny, które zmusiły do zdecydowania, gdzie należy produkować pojazdy dla Europy, Stanów i Chin. Spowolnienie na obu największych rynkach skłoniło je też do cięcia kosztów.

Związek z Volkswagenem jest ważną decyzją Hacketta, który przejął stery w Fordzie w maju 2017 po zwolnionym Marku Fieldsie z zadaniem przyspieszenia procesu decyzyjnego i redukcji kosztów. W ubiegłym tygodniu Ford zapowiedział zmniejszenie załogi o kilka tysięcy, zaprzestanie produkcji nierentownych pojazdów i możliwe  zamknięcie fabryk, by zmienić nierentowną działalność w Europie. Rząd Niemiec będzie z nim rozmawiać o planowanych cięciach załogi. Volkswagen zapowiedział w grudniu nowe oszczędności 3 mld euro, aby poprawić marżę zysku i zdobyć środki n e-auta i autonomiczne.

Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa
Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE
Biznes
Rodzina Trumpa aktywnie inwestuje. Skok cen akcji
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Chiński inwestor kupił kultową włoską markę Bialetti