W Polsce kradzione są najczęściej auta ponad 10-letnie

Z danych policji porównanych do wielkości parku samochodowego wynika, że najczęściej giną samochody stare, mające ponad 10 lat

Aktualizacja: 03.02.2011 18:08 Publikacja: 03.02.2011 18:03

W Polsce kradzione są najczęściej auta ponad 10-letnie

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Policja podała, że w 2010 roku skradziono w Polsce 16 098 aut, o 4,8 procent mniej niż w 2009 roku. Najczęściej kradzionymi modelami były Volkswagen Passat i Golf, których zginęło odpowiednio 1305 i 1183.

Kolejne miejsca na liście ulubionych aut złodziei zajęły Audi A4 (585 samochodów) oraz Audi A6 (417). Jednak zakup tych właśnie modeli nie jest najbardziej ryzykowny, bo w przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych samochodów danego modelu, to niewymienione samochody giną najczęściej.

Od momentu wejścia Polski do Unii, urzędy rejestrowały rocznie po ok. milion aut używanych sprowadzanych głównie z Europy Zachodniej, wśród których najczęściej pojawiały właśnie samochody koncernu Volkswagena, w tym VW i Audi.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów przygotowanych przez Samar, w Polsce zarejestrowanych po 2000 roku (dane wcześniejsze nie są dokładne) jest 444 377 Passatów wszystkich roczników, co daje wskaźnik kradzieży na jedno auto w przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych 8,2. W przypadku Golfa współczynnik jest większy i wynosi 9,8. Dla Audi A4 jest taki sam, natomiast dla Audi A6 sięga 10,0. Chociaż wysoki, nie jest rekordowy. Okazuje się, że w przeliczeniu na wielkość parku samochodowego najczęściej ginęły Seaty Leony: w 2010 roku zginęły 304 takie auta, na 32 014 zarejestrowanych; współczynnik doszedł do 11,1.

Gdy dokładniej porównać statystyki kradzieży i dane CEP okazuje się, że najczęściej giną stare auta. Passatów w wieku do 10 lat jest zarejestrowanych 159 282 i dla tej grupy współczynnik kradzieży na tysiąc samochodów w wieku do dziesięciu lat wynosi 2,9, jest więc blisko 3 razy mniejszy niż dla wszystkich Passatów, niezależnie od wieku. W przypadku Golfa taki współczynnik spada ponad pięciokrotnie do 1,7, zaś dla Audi A4 dochodzi do 3,2, jest więc ponad 3 razy mniejszy niż dla wszystkich roczników Audi A4 zarejestrowanych w Polsce.

Nowsze modele Audi A6 są dwa razy rzadziej kradzione od starszych (współczynnik kradzieży samochodów młodszych niż 10 lat sięgnął 4,9). W przypadku Seata Leona dla modeli młodszych niż 10 lat współczynnik także spada, choć nie tak dramatycznie jak u marek VW i Audi, bo do 9,5.

Mała różnica występuje także dla marki Toyota. W ub.r. złodzieje ukradli 263 Corolle, to jest 2,9 na 1000 zarejestrowanych, zaś dla młodszych niż 10 lat współczynnik wyniósł 2,4. Dla Yarisa analogiczne współczynniki sięgają 1,8 oraz 1,7. Czyli w przypadku tej marki ryzyko utracenia nowego auta jest podobne jak dla modelu starszego.

Policja podaje, że w 2010 roku ustaliła podejrzanego blisko co czwartej kradzieży. Zarzuty karne usłyszało 1656 podejrzanych dorosłych i 249 nieletnich.

Policja podała, że w 2010 roku skradziono w Polsce 16 098 aut, o 4,8 procent mniej niż w 2009 roku. Najczęściej kradzionymi modelami były Volkswagen Passat i Golf, których zginęło odpowiednio 1305 i 1183.

Kolejne miejsca na liście ulubionych aut złodziei zajęły Audi A4 (585 samochodów) oraz Audi A6 (417). Jednak zakup tych właśnie modeli nie jest najbardziej ryzykowny, bo w przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych samochodów danego modelu, to niewymienione samochody giną najczęściej.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy
Biznes
Zełenski i Trump rozmawiają o zakończeniu wojny. Czy Prezydent zawetuje ustawę o składce zdrowotnej?
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Biznes
Karty flotowe jako narzędzie do szukania oszczędności