Tanie ubezpieczenie OC - łatwiej zmienić ubezpieczyciela

Łatwiej będzie jednak zmienić ubezpieczyciela i zrezygnować z polisy

Publikacja: 11.02.2011 03:50

Tanie ubezpieczenie OC - łatwiej zmienić ubezpieczyciela

Foto: Fotorzepa, Mac Maciej Kaczanowski

Stanie się tak za sprawą nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych zaproponowanej przez Ministerstwo Finansów. Resort chce, aby firma ubezpieczeniowa na dwa tygodnie przed końcem ochrony informowała posiadacza pojazdu o prawie wypowiedzenia umowy. A także o wysokości składki, jaką będzie musiał zapłacić za przedłużenie polisy na kolejny okres.

[i][b]Zobacz [link=http://grafik.rp.pl/grafika2/632486]projekt nowelizacji[/link] (pdf; 224KB), [link=http://grafik.rp.pl/grafika2/632487]uzasadnienie[/link] (pdf; 136 KB) oraz [link=http://grafik.rp.pl/grafika2/632488]ocenę skutków regulacji[/link] (pdf; 80 KB)[/b] [/i]

Dzięki temu każdy będzie miał wystarczająco dużo czasu, aby sprawdzić oferty konkurencji i podjąć decyzję: zmienić ubezpieczyciela czy nie.

Łatwiej będzie także wypowiedzieć starą polisę. Dotychczas oświadczenie w tej sprawie musiało wpłynąć do firmy ubezpieczeniowej najpóźniej dzień przed końcem ochrony. Inaczej umowa przedłużała się automatycznie na kolejne 12 miesięcy. Często jednak list wysłany nawet z dużym wyprzedzeniem nie docierał do ubezpieczyciela na czas. Na nic było tłumaczenie, że wszystko przez opóźnienia na poczcie. Kierowca, który zdążył już w tym czasie wykupić nową polisę (przekonany, że nie wiąże go już dotychczasowa umowa), i tak musiał zapłacić za stare ubezpieczenie. To dlatego, że firmy nie informują klientów, iż przesłane przez nich wypowiedzenia są bezskuteczne. Za to dopiero po kilku miesiącach przysyłają wezwanie do zapłaty starej składki. Efekt jest taki, że płaci się za dwie polisy.

Po zmianach każdy podwójnie ubezpieczony będzie mógł się pozbyć niepotrzebnej polisy.

– To rozwiązanie bardzo korzystne dla kierowców. Zabiegaliśmy o nie od wielu lat – mówi „Rz” Anna Dąbrowska z Biura Rzecznika Ubezpieczonych. – Tylko w zeszłym roku wpłynęło do nas aż 1128 oficjalnych skarg w tej sprawie. Z telefonów i e-maili, jakie odbieramy od ubezpieczonych, wynika jednak, że ten problem dotyczy znacznie większej liczby osób. Dlatego mamy nadzieję, że planowane zmiany wejdą w życie jeszcze w tym roku.

Uwzględniając tryb prac legislacyjnych, to termin realny.

Wzrosną także kary, jakie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) nakłada na kierowców jeżdżących bez polisy. Teraz taka kara może wynieść do 1980 zł. W myśl projektu od początku przyszłego roku wzrośnie ona o prawie 800 zł.

– W 2010 r. fundusz wysłał wezwania do uiszczenia takich opłat karnych do ponad 34 tys. posiadaczy pojazdów – mówi „Rz” Hubert Stoklas, wiceprezes UFG.

[ramka] [b]Czytaj też » [link=http://www.rp.pl/artykul/212825,610223-Kierowcy-odzyskaja-kase-z-podwojnego-OC.html]Kierowcy odzyskają kasę z podwójnego OC[/link] oraz komentarz Marka Kobylańskiego » [link=http://www.rp.pl/artykul/212825,610567-Kobylanski--Koniec-falszywej-troski-ubezpieczycieli.html]Koniec fałszywej troski ubezpieczycieli[/link][/b][/ramka]

Stanie się tak za sprawą nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych zaproponowanej przez Ministerstwo Finansów. Resort chce, aby firma ubezpieczeniowa na dwa tygodnie przed końcem ochrony informowała posiadacza pojazdu o prawie wypowiedzenia umowy. A także o wysokości składki, jaką będzie musiał zapłacić za przedłużenie polisy na kolejny okres.

[i][b]Zobacz [link=http://grafik.rp.pl/grafika2/632486]projekt nowelizacji[/link] (pdf; 224KB), [link=http://grafik.rp.pl/grafika2/632487]uzasadnienie[/link] (pdf; 136 KB) oraz [link=http://grafik.rp.pl/grafika2/632488]ocenę skutków regulacji[/link] (pdf; 80 KB)[/b] [/i]

Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy
Biznes
Zełenski i Trump rozmawiają o zakończeniu wojny. Czy Prezydent zawetuje ustawę o składce zdrowotnej?
Biznes
Karty flotowe jako narzędzie do szukania oszczędności
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!