Fatalny start ekologicznej benzyny

Niemieccy kierowcy nie chcą nowej benzyny E10, która pojawiła się na stacjach z początkiem roku

Publikacja: 07.03.2011 03:44

Fatalny start ekologicznej benzyny

Foto: Bloomberg

 

Nowe paliwo zawiera 10 proc. bioetanolu i jest o 8 centów tańsze niż zwykłe. Kierowcy unikają jednak nowej benzyny jak ognia. Na jednej z berlińskich stacji na 132 klientów jedynie sześciu zatankowało E10. Boją się uszkodzeń silnika.

– To efekt katastrofalnego przygotowania całej akcji – oceniają eksperci. W całej sprawie jest nieco prawdy – okazuje się, że spośród 51 mln zarejestrowanych w Niemczech aut osobowych silnik co dziesiątego pojazdu może ulec uszkodzeniu po zatankowaniu E10. Są to na ogół starsze samochody, ale Niemcy wolą dmuchać na zimne, tym bardziej że brak powszechnie dostępnej informacji ze strony producentów. A rafinerie i dystrybutorzy obrośli w ogromne zapasy benzyny E10, z którą nie wiadomo, co zrobić.

Skutkiem bojkotu są braki innych rodzajów paliwa, gdyż stacje przeznaczyły część swych zbiorników na biopaliwo, co zmniejszyło możliwości magazynowania innych gatunków. Wymaga to częstszego napełniania zbiorników, ale samochodowe cysterny nie nadążają i stąd chaos.

Dystrybutorzy zostali zmuszeni do wprowadzenia biopaliwa na rynek przez rząd w ramach realizacji unijnych zaleceń związanych ze zmniejszaniem przez samochody osobowe do 2015 roku średniej emisji C02 do 130 g/km.

Nowe paliwo zawiera 10 proc. bioetanolu i jest o 8 centów tańsze niż zwykłe. Kierowcy unikają jednak nowej benzyny jak ognia. Na jednej z berlińskich stacji na 132 klientów jedynie sześciu zatankowało E10. Boją się uszkodzeń silnika.

– To efekt katastrofalnego przygotowania całej akcji – oceniają eksperci. W całej sprawie jest nieco prawdy – okazuje się, że spośród 51 mln zarejestrowanych w Niemczech aut osobowych silnik co dziesiątego pojazdu może ulec uszkodzeniu po zatankowaniu E10. Są to na ogół starsze samochody, ale Niemcy wolą dmuchać na zimne, tym bardziej że brak powszechnie dostępnej informacji ze strony producentów. A rafinerie i dystrybutorzy obrośli w ogromne zapasy benzyny E10, z którą nie wiadomo, co zrobić.

Biznes
Zmarł duchowy przywódca izmailitów, miliarder i filantrop Aga Chan IV
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
Biznes
KE zapowiada deregulację, Chiny odpowiadają cłami odwetowymi, a Polska poza europejskim modelem AI
Biznes
GPW: Spółki z sektora medycznego pod lupą
Biznes
Wojna celna Trumpa zawieszona, przemysł w Europie się stabilizuje, a Wielka Brytania chce resetu z UE
Biznes
Sądne dni w sporze o imperium Zygmunta Solorza